Mysterie van Angkor Wats bouwstenen verklaard

20121105-120702.jpg

Eindelijk lijken we te weten hoe de eeuwenoude Cambodjaanse tempel Angkor Wat gebouwd werd. De bouwstenen werden via een netwerk van honderden kanalen naar de oude tempelstad vervoerd.

Angkor Wat is de Oostere equivalent van de piramides in Egypte: Het was altijd een raadsel hoe de miljoenen, tonnen wegende bouwstenen bij de stad terecht kwamen. Angkor Wat werd gebouwd van zo’n vijf tot tien miljoen stenen, waarvan sommige wel 1.500 kilo zwaar waren.

Netwerk van kanalen
Onderzoekers van de Japanse Waseda Universiteit hebben een nieuwe theorie ontwikkeld die zou kunnen verklaren hoe die stenen in de stad kwamen. Ze onderzochten het gebied waar de stenen vandaan kwamen, en vonden een netwerk van steengroeves tussen de voet van Mount Kulen en Angkor Wat. Daar zouden de stenen vandaan komen. Op satellietbeelden zagen ze vervolgens dat er tussen de voet van de berg een complex systeem van honderden kanalen lag. Dat zou verklaren hoe de grootste stenen naar de stad werden vervoerd.

Speculaties
Archeologen waren er al langer achter dat de zandstenen bouwblokken uit een nabijgelegen berggebied kwamen. Er is altijd veel speculatie geweest over de vervoerswijze van de enorme stenen. Aanvankelijk werd gedacht dat de blokken via één kanaal werden vervoerd richting het Tonle Sap-meer. Van daaruit zouden de bouwstenen stroomopwaarts via een andere rivier naar de tempels werden geroeid.

Wist u dat…

…Angkor Wat begin 15e eeuw werd verlaten door de Khmer? Waarschijnlijk kwam dat door periodes van grote droogte.

Kanalen als transportmiddel
De Khmer, het volk dat Angkor Wat bouwde, stond al bekend om haar gebruik van kanalen als transportmiddel. De bouwstenen werden op vlotten over de kanalen vervoerd, maar de route zoals die altijd werd voorgesteld leek te lang te zijn om dit mogelijk te maken. Het ritje zou namelijk zo’n 90 kilometer lang zijn! De nieuwe route die de archeologen hebben gevonden is slechts 37 kilometer. “Dat is een veel plausibelere verklaring,” verklaart archeoloog Estuo Uchida.

Sluiteroute
De kortere route zou ook kunnen verklaren waarom Angkor Wat zo snel werd gebouwd. “Omdat de Khmer tijdens het transport een soort ‘sluiproute’ namen, ging de bouw een stuk sneller dan normaal het geval zou zijn geweest,” vertelt Uchida. Het enorme complex van Angkor Wat werd in razendsnel tempo gebouwd. De tempels op het gebied van 200 hectare werden in slechts een paar decennia neergezet, een uitzonderlijk korte tijd.

De tempelstad Angkor Wat in het huidige Cambodja werd in de 12e eeuw gebouwd door koning Suryavarman II van het Khmer-rijk. Aanvankelijk was de stad gebouwd als eerbetoon aan de Hindoestaanse God Vishnu, maar in de 14e eeuw werd het complex omgedoopt tot Boeddistische tempel. Angkor Wat staat nu op de Werelderfgoedlijst

Bronmateriaal

"Quarries and transportation routes of Angkor monument sandstone blocks" - Science Direct
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael Toye (cc via Flickr.com).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd