Anoniem slachtoffertje Titanic krijgt naam

Bijna 100 jaar lang wist niemand wie hij was. Onderzoek wijst nu uit dat het om de peuter Sidney Leslie Goodwin gaat. Een tragisch verhaal.

Vijf dagen na het drama met de ‘onzinkbare’ Titanic wordt het lichaampje van een peuter uit het water gevist. Het kindje wordt samen met 150 andere slachtoffers begraven. Op de grafsteen staat te lezen dat niemand weet wie het kindje is.

Fin
In 2001 doen wetenschappers de eerste poging om het kindje te identificeren. Op basis van een botje van het arm stelden de wetenschappers dat het om twee kinderen kon gaan: een dertien maanden oud Fins jongetje: Eino Viljami Panula of de negentien maanden oude Sidney Leslie Goodwin. De tandjes wezen erop dat het kindje tussen de negen en vijftien maanden was en dus zou het om het Finse jongetje gaan, zo werd geconcludeerd.

Nieuw onderzoek
Maar daar klopt niets van, zo stellen onderzoekers nu in het blad Forensic Science International: Genetics. Ze kwamen de fout op het spoor toen ze de handschoentjes van het jongetje bestudeerden. Deze waren veel te groot voor een jongetje van dertien maanden. Een nieuwe DNA-test bevestigde de vermoedens: het is Eino Viljami Panula niet. De wetenschappers zijn voor 98 procent zeker dat het om Sidney Leslie Goodwin gaat.

Tragisch
Het verhaal van de familie Goodwin is tragisch. Vader Fred was op zoek naar een beter bestaan en besloot zich met zijn gezin te vestigen nabij de Niagarawatervallen waar werk genoeg was. Ze zouden de overtocht met een klein stoombootje maken. Maar die reis ging niet door, in verband met stakingen. Daarom werd het gezin op de Titanic gezet. In de nacht van 14 april zonk dit onzinkbare schip na een botsing met een ijsberg. Zowel Fred als zijn vrouw en hun kinderen: Lillian (16), Charles (14), William (11), Jessie (10), Harold (9) en Sidney Leslie (negentien maanden) kwamen om.

Voor foto’s van Sidney Leslie en zijn gezin kunt u hier terecht.

"Titanic's 'unknown child' identified" - News.discovery.com