PSYCHOLOGIE  ‘Roken is dodelijk’ en meer van dit soort boodschappen op sigarettenpakjes werken averechts. Rokers gaan daardoor nog sneller paffen. De boodschappen op pakjes zorgen voor zo’n grote angst om te sterven, dat rokers geruststelling vinden in een sigaret. Een tekst als ‘roken maakt je lelijk’ is effectiever.

Dit verschijnsel is al langer bekend in de wereld van de psychologie als ‘Terror Management’. Doordat de berichten op sigarettenpakjes zo’n groot shockeffect op rokers hebben, moeten ze constant hun zelfvertrouwen omhoog krikken om de last van het sterven te dragen. Rokers die roken sexy en stoer vinden, steken een sigaretje op om hun zelfvertrouwen op te vijzelen.

Aan het onderzoek deden 39 rokende psychologiestudenten mee. ‘Stoere’ rokers bleken na het zien van antirookteksten eerder een sigaret op te steken. Volgens het onderzoek van de universiteit van Basel zijn teksten als ‘roken maakt je lelijk’ en ‘roken maakt je nerderig’ beter. “Wanneer de overheid antirookteksten voor op sigarettenverpakkingen verzint, is het belangrijk om rekening te houden dat mensen die daardoor nadenken over hun dood juist gaan roken”, concludeert het onderzoek.