Archeologen ontdekken onbekende vossoort in wieg van de mensheid

vos

Wetenschappers hebben tijdens opgravingen in Zuid-Afrika een bijzondere vondst gedaan. Ze vonden de fossiele resten van een vossoort die de wetenschap nog onbekend is, terug. De vos leefde zo’n twee miljoen jaar geleden.

Dat schrijven de onderzoekers in het blad Transactions van de Royal Society of South Africa. Ze hebben de vos de naam Vulpes Skinneri gegeven.

Tanden
De onderzoekers vonden verschillende resten van de vos terug. Onder meer een kaak. De vos onderscheidt zich op meerdere punten van de vossen die de wetenschap reeds bekend zijn. Zo zijn de verhoudingen van zijn tanden anders en wijkt ook de bouw van het dier af.

Voorouders
“Het is opwindend om een fossiel van een nieuwe vossoort te zien,” vertelt onderzoeker Brian Kuhn. Over de voorouders van vossen is relatief weinig bekend. “En het is geweldig om een mogelijke voorouder van de vossen die hier nu nog leven, terug te vinden.”

De onderzoekers vonden de fossiele resten terug tijdens opgravingen in een gebied dat ook wel bekend staat als Malapa. Eerder vonden onderzoekers in dit gebied ook al de fossiele resten van een – voorheen onbekende – voorouder van de mens terug: Australopithecus sediba. Deze en andere archeologische vondsten wijzen erop dat de wortels van de mens in dit gebied liggen. Vandaar dat deze regio ook wel aangeduid wordt als de wieg van de mensheid.

"Another new species from Malapa" - Wits.ac.za
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Wits University.