Archeologen ontdekken zijweg van Straat der Sfinxen

Egyptische wetenschappers zijn tijdens het herstellen van de Straat der Sfinxen op een aangename verrassing gestuit: ze vonden nog een stukje straat dat omlijnd werd door de overbekende sfinxen. Het gaat om een zijweg richting de Nijl. De weg zou – net als de hoofdweg – zijn aangelegd door farao Nectanebo. Hij regeerde van 380 tot 362 voor Christus.

De Straat der Sfinxen loopt van noord naar zuid en is een 2,7 kilometer lange weg die de tempels van Luxor en Karnak met elkaar verbindt. Wetenschappers zijn al enige tijd bezig om deze weg – die ooit omlijnd werd door zo’n 1350 sfinxen – te restaureren. Tijdens dat werk vonden ze de zijweg. Deze loopt van oost naar west: in de richting van de Nijl.

Zandsteen
Tot op heden hebben de archeologen twintig meter weg blootgelegd. De straat bestaat uit zandsteen en zou in totaal 600 meter lang zijn. Ook deze weg wordt omringd door sfinxen.

…de legende onlangs werkelijkheid werd toen archeologen de muur rondom de sfinxen vonden? De halve leeuwen zouden zelf om de muren verzocht hebben.

Boot
De Straat der Sfinxen is zeer belangrijk. Maar ook de zijweg duikt in diverse oude teksten op. “De koning gebruikte deze weg voor zijn religieuze processies,” vertelt onderzoeker Zahi Hawass. “Langs deze weg legde de heilige boot van Amon – de koning der goden – zijn jaarlijks terugkerende, heilige reis af naar Amons vrouw Moet.”

De Straat der Sfinxen is naar verwachting in maart 2011 helemaal gerestaureerd. Van de 1350 sfinxen die ooit langs de weg stonden, zijn er nog twaalf in redelijk goede staat. Deze worden nu hersteld en in het voorjaar weer langs de weg geplaatst.

"Sphinx-lined road found in Egypt" - News.discovery.com