“Asteroïde Apophis slaat in 2036 niet op aarde in”

apophis

NASA sluit op basis van nieuwe informatie uit dat asteroïde Apophis in 2036 op aarde zal inslaan. De asteroïde scheert dan wel vrij dicht langs onze planeet, maar vormt geen gevaar.

Asteroïde Apophis werd in 2004 ontdekt en zorgt eigenlijk sinds die tijd regelmatig voor onrust. Zo stelden onderzoekers eerst vast dat er een relatief grote kans was dat de asteroïde in 2029 op aarde zou inslaan. Niet lang daarna bleek dat die kans veel kleiner was dan gedacht en inmiddels is het hele doemscenario voor 2029 van tafel. Maar over 2036 bleven wetenschappers zich toch zorgen maken: er bleef een kleine kans dat de asteroïde dan op aarde neer zou storten.

…onlangs ook al bleek dat asteroïde Apophis een stukje groter is dan wetenschappers altijd dachten?

En nu rekenen wetenschappers ook met dat doemscenario af. De asteroïde vormt ook in 2036 geen gevaar voor de aarde. Ze trekken die conclusie op basis van nieuwe waarnemingen, waaronder waarnemingen die onlangs toen Apophis ook relatief dicht bij de aarde in de buurt kwam, werden gedaan. Uit de berekeningen blijkt nu dat de kans op een inslag kleiner is dan één op een miljoen. “Daarmee kunnen we een inslag in 2036 met zekerheid uitsluiten,” stelt onderzoeker Don Yeomans.

Hoewel Apophis dus in de nabije toekomst geen gevaar vormt, zal de naam de komende decennia ongetwijfeld nog regelmatig vallen. Niet in de laatste plaats vanwege hetgeen de asteroïde in 2029 gaat doen: dan vliegt Apophis op een afstand van slechts 31.300 kilometer langs de aarde. Daarmee komt de asteroïde dichter bij onze aarde dan sommige satellieten.

"NASA Rules Out Earth Impact in 2036 for Asteroid Apophis" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door UH / IA.