Asteroïde of komeet was laatste nagel aan dino’s doodskist

inslag

Wat zorgde ervoor dat de dinosaurussen uitstierven? Een asteroïde? Klimaatverandering? Een vulkaanuitbarsting? Wetenschappers hinken al een tijdje op meerdere gedachten. Een nieuw onderzoek toont nu echter aan dat een komeet of asteroïde toch echt de laatste nagel aan de doodskist van de dino was.

Een internationaal team van onderzoekers – waaronder ook wetenschappers uit Nederland – trekt die conclusie nadat het twee gebeurtenissen zeer nauwkeurig dateerde. Het moment waarop de dinosaurussen uitstierven. En het moment waarop een flinke asteroïde of komeet op aarde insloeg. De twee data blijken zo dicht bij elkaar te liggen, dat de onderzoekers moeten concluderen dat de inslag uiteindelijk verantwoordelijk was voor het uitsterven van de dino.

Het idee dat een inslag de ondergang van de dinosaurus veroorzaakte, ontstond in 1980. Maar niet iedereen was overtuigd: onduidelijk bleef of de inslag nu net voor of net na het uitsterven van de dinosaurussen plaatsvond. De onderzoekers dateerden de inslag nu heel nauwkeurig en stellen dat deze ongeveer 66.038.000 jaar geleden plaatsvond. De foutmarge is beperkt: 11.000 jaar. Ter vergelijking: eerdere dateringen van deze gebeurtenis hanteerden een foutmarge van plus of minus één miljoen jaar. De nieuwe datering wijst erop dat de inslag samenviel met het moment in de geschiedenis waarna we geen fossiele resten meer van landdinosaurussen konden terugvinden. Dat wijst erop dat de twee gebeurtenissen – de inslag en het uitsterven van de dinosaurus – tegelijkertijd plaatsvonden.

De onderzoekers stellen niet dat de inslag alleen verantwoordelijk was voor het uitsterven van de dino’s. Ze tonen enkel aan dat de inslag de dino’s – die wellicht door andere factoren al op het randje van de afgrond balanceerden – het laatste en fatale duwtje gaf. Zo weten we uit andere onderzoeken dat het klimaat in de miljoenen jaren voor de inslag flink kon schommelen: dan was het weer heel koud en dan was het weer heel warm op aarde. Hierdoor zouden verschillende soorten het al heel lastig hebben gehad, stellen de onderzoekers in het blad Science. “Deze aan de inslag voorafgaande gebeurtenissen maakten het wereldwijde ecosysteem veel gevoeliger voor zelfs relatief kleine prikkels, dus iets wat normaal gesproken een klein effect zou hebben gehad, bracht het ecosysteem nu in een hele nieuwe staat,” vertelt onderzoeker Willem Clemens.

"New evidence comet or asteroid impact was last straw for dinosaurs" - Berkeley.edu
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Donald E. Davis / NASA.