Astronomen ontdekken exoplaneet rond superheldere ster

kepler-410A b

Deense onderzoekers hebben een exoplaneet ontdekt. De planeet bevindt zich op ongeveer 425 lichtjaar van de aarde en is ongeveer net zo groot als Neptunus.

De planeet is te vinden in een dubbelstersysteem en cirkelt om de helderste ster die dat systeem rijk is. De planeet heeft de naam Kepler-410A b gekregen. De planeet doet er slechts achttien dagen over om een rondje rond zijn ster te voltooien en de afstand tussen de ster en planeet is dus klein. Waarschijnlijk is het op de planeet dan ook bijzonder warm. Te warm voor leven.

De ster waar Kepler-410A b omheen draait, is bijzonder helder. Het is de op twee na helderste ster waar met behulp van ruimtetelescoop Kepler een planeet rond is ontdekt. Mede doordat de ster zo helder is, hebben onderzoekers deze goed kunnen bestuderen. Zo hebben ze onder meer heel nauwkeurig de massa en straal vast kunnen stellen. “Om alles over exoplaneten te weten te komen, moeten we de sterren waar deze omheen draaien, leren begrijpen,” legt onderzoeker Vincent van Eylen uit.

Naar verwachting mag het dubbelstersysteem zich nog wel even verheugen in de aandacht van astronomen. De onderzoekers vermoeden namelijk dat Kepler-410A b niet alleen is. De planeet doet soms net ietsje langer of ietsje korter over zijn rondje rond de ster. Dat wijst erop dat de baan van de planeet verstoord wordt door een tweede planeet. “We zijn zeker dat er nog een planeet is, maar omdat deze niet voor de ster langs beweegt, weten we nog niet hoe deze er uitziet.”

"Bright Star Reveals New Neptune-Size Exoplanet" - Aarhus University (via Sciencedaily.com).
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Vincent van Eylen / Phoebe 2.0.