Astronomen zien bizarre vijfvoudige ster

Klik op de foto voor een vergrote weergave.
Astronomen van de Britse Open Universiteit hebben een zeldzame vijfvoudige ster gevonden. Dit stersysteem bestaat uit twee dubbelsterren.

De vijfvoudige ster 1SWASP J093010.78+533859.5 is 250 lichtjaar van de aarde verwijderd en is te vinden in het sterrenbeeld Grote Beer. “Het is een exotisch stersysteem”, zegt Dr Marcus Lohr. “Er is geen reden dat deze sterren geen exoplaneten hebben. Het leven op zo’n exoplaneet is heel bijzonder. Op sommige momenten zijn er vijf ‘zonnen’ zichtbaar, die het landschap verlichten. Op zo’n exoplaneet is de nacht een zeldzaam verschijnsel, omdat alle vijf sterren dan aan dezelfde kant van de planeet moeten staan.”

Het stersysteem bestaat uit twee dubbelsterren en één individuele ster. De afstand tussen het eerste paar is zo klein, dat beide sterren elkaar raken en een gezamenlijke atmosfeer hebben. De dubbelster heeft een omlooptijd van zes uur. Het tweede paar heeft een grotere onderlinge afstand van drie miljoen kilometer, oftewel twee zonnen naast elkaar. De twee dubbelsterren zijn 21 miljard kilometer van elkaar verwijderd. Dat is iets groter dan de baan van dwergplaneet Pluto om de zon. En dan is er nog een vijfde ster, die op een afstand van twee miljard kilometer van de dubbelster ligt.

Niet met het blote oog zichtbaar
Deze vijf sterren zijn kleiner en koeler de zon, maar samen is het systeem helder genoeg om zichtbaar te zijn door kleinere telescopen. De vijfvoudige ster heeft een magnitude van 9, waardoor het systeem niet met het blote oog te zien is.

De geboorte van een viervoudige ster
Tweederde van alle sterren in ons Melkwegstelsel is alleen. Eenderde maakt onderdeel uit van een meervoudig stersysteem. Meestal gaat het om dubbelsterren, maar zo nu en dan wordt er een drie, vier en zelfs vijfvoudig stersysteem ontdekt. Eerder dit jaar kondigden astrofysici de vondst van een viervoudige ster aan, die nog aan het ontwikkelen is. Hierdoor kunnen zij de komende 40.000 jaar de geboorte van deze viervoudige ster volgen.

"A five star, doubly-eclipsing star system" - Royal Astronomical Society