Australische tiener vindt reptiel uit dinosaurustijdperk

Een Australische tiener uit Queensland vond onlangs een honderd miljoen jaar oude fossiel van een zeereptiel. Volgens een lokaal museum gaat het om de restanten van een Ichthyosaurus. Ichthyosauria leefden in het Mesozoïcum en leken op hedendaagse dolfijnen.

De Australische stad Richmond, waar het fossiel werd gevonden, was honderd miljoen jaar geleden bedekt door de Tethys Oceaan. Het is dan ook geen grote verrassing dat de restanten van een Ichthyosaurus opdoken in de tuin van een school, waar student Raymond Hodgson en zijn klasgenoten op dat moment aan het graven waren.

Hodgson had in eerste instantie niet door dat de restanten waardevol waren. Gelukkig was Ben Smith in de buurt. Hij studeert paleontologie als hobby en zag direct dat de vondst van grote waarde was.

Ichthyosauria
Ichthyosauria werden meestal twee tot vier meter lang, hoewel enkele vroege soorten een lengte van tien tot vijftien meter konden bereiken. De poten ontwikkelden zich bij de ichthyosauriërs tot flippers, waardoor deze dieren zich waarschijnlijk snel konden voortbewegen in het water. Vissen en ammonieten vormden het voornaamste voedsel voor deze zeereptielen.

De reptielen verschenen 230 miljoen jaar geleden op aarde, ongeveer tegelijkertijd met de dinosauriërs. Negentig miljoen jaar geleden stierven ze uit, waarschijnlijk werden ze verdreven door de Mosauridae, de zogenaamde ‘maaghagedissen’.