Auto die zelf stuurt en de snelheid bepaalt, gaat de openbare weg op

handen over elkaar

Een auto die zelf zijn snelheid bepaalt en waarin u de handen niet aan het stuur hoeft te houden, want ook sturen doet de auto zelf. Het klinkt als toekomstmuziek. Maar TNO heeft de technologie in huis en liet deze automatisch bestuurde auto vanmorgen zelfs een eindje rijden op de openbare weg!

Minister Melanie Schultz had de eer om vanmorgen in de automatisch bestuurde auto plaats te nemen en de auto op de snelweg te testen. En ze was onder de indruk. Terecht, denkt TNO. Want zo’n automatisch bestuurde auto heeft volgens het instituut de toekomst. De auto maakt de weg veiliger, verbetert de doorstroming, bespaart brandstof en vermindert de CO2-uitstoot.

Communiceren
De automatisch bestuurde auto van TNO beschikt niet alleen over de techniek om automatisch te rijden, maar is ook uitgerust met een draadloos communicatienetwerk waarmee het met andere voertuigen en omringende infrastructuur kan communiceren. De onderzoekers spreken dan ook wel over ‘automatisch coöperatief bestuurde auto’s.

Treintjes
Het idee is dat dergelijke auto’s in de toekomst onder meer in ‘treintjes’ over de snelweg rijden. Daarbij heeft de bestuurder geen omkijken naar zijn stuur of auto: de auto stuurt zelf en stemt zijn snelheid zelf af op die van zijn voorganger. Door zo in colonne te rijden, wordt minder brandstof verbruikt.

TNO is ervan overtuigd dat de technologie die dit allemaal mogelijk maakt in de toekomst betaalbaar, schaalbaar en snel kan worden toegepast. En niet alleen in auto’s, maar mogelijk ook in vrachtwagens. De eerste experimenten op de openbare weg zouden volgend jaar al kunnen starten.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd