Autoliefhebber herkent auto’s zoals anderen gezichten herkennen

Autoliefhebbers gebruiken het deel van de hersenen dat mensen normaal gesproken gebruiken om gezichten te herkennen, om auto’s te herkennen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Het deel van de hersenen dat wij gebruiken om gezichten te herkennen, bevindt zich in de temporale kwab. Hoewel uit onderzoeken al veelvuldig is gebleken dat dit deel van de hersenen ons helpt om gezichten te herkennen, zijn wetenschappers het er nog niet over eens of dit deel van de hersenen zich daar ook tot beperkt. Het kan dat dit deel geprogrammeerd is om gezichten te herkennen. Maar het kan ook dat het vooral bedoeld is om objecten waar we veel mee werken snel te herkennen. En aangezien wij mensen heel sociaal zijn, zouden we er daarom zo goed gezichten mee kunnen herkennen.

Een nieuw onderzoek brengt wat duidelijkheid binnen deze kwestie. Wetenschappers concluderen op basis van experimenten dat autoliefhebbers het deel van de hersenen dat mensen gebruiken om gezichten te herkennen, gebruiken om auto’s te herkennen. Er is dus geen specifiek deel van de hersenen dat ons helpt om gezichten te herkennen.

De onderzoekers bestudeerden de activiteit van het deel van de hersenen dat ons helpt om gezichten te herkennen terwijl ze automobilisten foto’s van gezichten, dieren, auto’s en vliegtuigen lieten zien. Ze ontdekten zo dat bepaalde delen van het deel van de hersenen waarmee we gezichten herkennen, autoliefhebbers helpen om auto’s te herkennen. “We kunnen niet zeggen dat dezelfde groep neuronen zowel afbeeldingen van gezichten als afbeeldingen van expertise-objecten verwerkt, maar we hebben het gebied nu wel zo gedetailleerd in beeld gebracht dat we uit kunnen sluiten dat dit gebied alleen gebruikt wordt voor het herkennen van gezichten,” vertelt onderzoeker Rankin McGugin.

"Auto experts recognize cars like most people recognize faces" - Vanderbilt.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door F. D. Richards (cc via Flickr.com).