Vijf steden starten binnenkort met experimenten, waarbij zonne-energie wordt opgeslagen in elektrische auto’s. Is er een overschot aan zonne-energie, dan kan wordt dit opgeslagen in een batterij van een elektrisch voertuig. Tijdens een piekmoment kan de opgeslagen elektriciteit gebruikt worden.

Het grootste probleem is dat er momenteel een scheve verhouding is tussen productie en consumptie van zonne-energie en elektriciteit. Neem de zogenoemde zonne-auto. Wanneer er veel zonlicht is, dan kan zo’n auto met een zonnepaneel ver rijden. Het probleem is echter dat auto’s voornamelijk ’s ochtends en tijdens de avondspits worden gebruikt. Wanneer de energieproductie het hoogst is – zo rond het middaguur – rijden er weinig auto’s rond en is de vraag laag.

Elektrische auto’s daarentegen belasten het elektriciteitsnetwerk wanneer de productie van zonne-energie het laagst is, namelijk ’s ochtends en ’s avonds.

Het beste van twee werelden
Hoe mooi zou het zijn als een auto het beste van twee werelden combineert: een zonnepaneel en een accu? Overdag wordt de accu opgeladen door zonlicht. En ’s avonds tijdens de piek gebruikt de auto de opgeslagen elektriciteit. Dit voorkomt dat het elektriciteitsnetwerk wordt overbelast met als resultaat: een lagere CO2-uitstoot.

Links de huidige situatie. De zwarte lijn toont de vraag naar elektriciteit. Door energie lokaal terug te geven, zijn de pieken minder hoog en wordt het elektriciteitsnetwerk minder belast.

Links de huidige situatie, rechts de nieuwe situatie. De zwarte lijn toont de vraag naar elektriciteit. Door energie lokaal terug te geven, zijn de pieken minder hoog en wordt het elektriciteitsnetwerk minder belast.

Minder afhankelijk van kolencentrales
Het zogenoemde SEEV4-City project gaat echter nog een stapje verder. Tijdens een piekmoment – bijvoorbeeld tijdens de avondspits – kan een auto ook stroom geven aan een huis, straat, parkeergarage of voetbalstadion. Het is dan immers voordeliger en duurzamer om lokaal energie te verdelen en tijdens een dal (bijv. ’s nachts) weer op te laden. Het verkleint de afhankelijkheid van vuile kolencentrales.

Experimenten
In de steden Hamburg, Amsterdam, Leuven, Leicester en Oslo starten binnenkort experimenten met bedrijven, onderzoeksinstellingen en regionale overheden. In Amsterdam en Hamburg wordt onderzocht hoe energie uit een elektrische auto een hele straat van elektriciteit kan voorzien. De Amsterdam ArenA gaat experimenteren met het opslaan van energie uit haar zonnepanelen in auto’s in de directe omgeving. Gemeente Oslo gaat een experiment uitvoeren met teruglevering uit elektrische auto’s binnen een grote parkeergarage.

Vehicle2Grid
Dit vraagt om een slim systeem tussen zonnepanelen, een elektrisch voertuig en de omgeving. Deze koppeling wordt Vehicle2Grid genoemd. De auto’s worden uitgerust met een flinke batterij met een opslag van zo’n 16 kilowattuur. Daar kan een magnetron dertig uur op draaien.

Jouw mening
Zou jij zo’n auto willen en bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot of werk je alleen mee als het voordeliger is dan een normale (elektrische) auto? Laat jouw mening hieronder achter!