Er zijn nogal wat overeenkomsten tussen kinderen die leren praten en jonge vogeltjes die een liedje leren. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Wanneer jonge zangvogeltjes hun liedjes leren dan gebruiken ze daarvoor hun linker hersenhelft. Net als kleine kinderen die leren praten. Maar er zijn meer overeenkomsten, zo meldt het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. Zo leren jonge kinderen praten door mensen in hun omgeving na te doen. Jonge vogels leren zingen door hun ouders te imiteren.

Brabbelen
Net zoals baby’s niet gelijk kunnen praten, kan ook een vogeltje niet gelijk perfect zingen. Zowel baby’s als jonge vogels gaan door de brabbelfase heen, zo vertelt onderzoeker Sanne Moorman. “Een jonge zebravink probeert het lied van de vader na te doen, maar dat gaat in het begin niet vlekkeloos.” Dat kunt u goed horen wanneer u het liedje van een vader (beluister het hier) vergelijkt met een liedje van een jong (beluister dat hier). Het jong imiteert de vader, maar moet nog wel veel leren.

WIST U DAT…

…ons lawaai invloed uitoefent op de liedjes die jonge vogeltjes leren zingen?

Linker hersenhelft
Wanneer jonge kinderen de stem van hun moeder horen, wordt de linker hersenhelft actief. Bij jonge zebravinken gebeurt hetzelfde wanneer ze hun vader horen zingen. Als een onbekende zingt, wordt deze hersenhelft niet actief. Waarom dat is, is nog niet helemaal duidelijk. “Maar naar aanleiding van de resultaten bij zebravinken denken we dat deze hersenhelft belangrijk is voor het geheugenproces van taal of zang.”

De onderzoekers hopen dat hun werk ervoor zorgt dat we straks beter begrijpen hoe jonge kinderen leren spreken. Ook zouden we meer te weten kunnen komen over spraakstoornissen en hoe deze het beste behandeld kunnen worden.