Er zijn nogal wat vrouwen die hun baby nog voor de bevalling aan klassieke muziek of hun eigen gezang blootstellen. En dat is helemaal niet zo gek: de baby luistert namelijk mee en slaat de melodietjes ook op. Dat blijkt uit onderzoek. Wanneer baby’s die een maand oud zijn een melodietje horen dat ze een week voor de geboorte ook al luisterden, gaat hun hartje langzamer slaan.

De ontdekking bewijst dat baby’s in de baarmoeder dus al wel dingen meekrijgen. Waarschijnlijk raken ze nog voor de geboorte al min of meer vertrouwd met bepaalde stemgeluiden en muziek. Het is bovendien aannemelijk dat kinderen dankzij de informatie die ze in de baarmoeder krijgen later beter in staat zijn om te leren praten.

Deuntje
Ongeveer vijf weken voordat een kindje ter wereld komt, is het oor in staat om geluiden te verwerken: het is dan volgroeid. Onderzoeker Carolyn Granier-Deferre vroeg zich af of kinderen dan ook al echt luisterden. Ze verzamelde vijftig zwangere vrouwen en liet ze in de 35e, 36e en 37e week van de zwangerschap tweemaal daags een deuntje op de piano luisteren. Het deuntje duurde 3,6 seconden en telde negen noten. Het muziekje startte hoog en werd steeds lager.

Hartslag
Nadat de vrouwen bevallen waren en de baby’s één maand oud waren, kregen de kinderen twee deuntjes te horen: het muziekje dat ze in de baarmoeder hadden gehoord en een nieuw muziekje (eentje die van laag naar hoog liep). Het vertrouwde muziekje had grote invloed op de hartslag van de kinderen: deze werd tot wel twaalf slagen lager. En dat terwijl het onbekende deuntje de hartslag slechts met vijf of zes slagen wist te verlagen. “De lage hartslag betekent dat de één maand oude kinderen meer aandacht besteedden aan de melodie dan ze aan andere melodieën deden,” vertelt Granier-Deferre. “Zelfs al hadden ze het (deuntje, red.) al zes weken niet meer gehoord.”

WIST U DAT…

…baby’s waarschijnlijk ook prima zicht hebben in de baarmoeder?

Leren spreken
De resultaten wijzen er op dat de kinderen in staat zijn om onderscheid te maken tussen het ene en het andere melodietje of stemgeluid. Het vertelt de onderzoekers ook iets over het ontstaan van taal. Wetenschappers gingen er vanuit dat het leren van taal door het iemand anders te horen gebruiken een aangeboren vaardigheid was. Maar de onderzoekers zien dat nu anders. “Ik denk dat de capaciteiten van de pasgeborene om taal op te merken fysiek worden ingebouwd tijdens de ontwikkeling van het gehoor.”

Grote vraag blijft natuurlijk: is het verstandig om kinderen reeds in de baarmoeder aan muziek bloot te stellen? De wetenschappers twijfelen. Ze wijzen erop dat baby’s al genoeg geluiden horen en dat meer lang niet altijd beter is. Het is wellicht verstandiger om muziek pas na de geboorte te introduceren. “Dan kunnen zij (de moeders, red.) zien en weten wat de baby leuk en vervelend vindt.” De onderzoekers zien geen kwaad in moeders die zelf een deuntje zingen: dat maakt voor een baby deel uit van de natuurlijk omgeving.