Bacterie maakt biobrandstof van zeewier

Een genetisch aangepaste E. coli-bacterie kan suiker in zeewier op efficiënte wijze omzetten in biobrandstof.

Dat is te lezen in het blad Science. Wetenschappers van het Bio Architecture Lab zien grote mogelijkheden voor hun ontdekking.

Alternatief
Zeewier wordt al langer gezien als een mogelijk alternatief voor fossiele brandstoffen. Zeewier bevat namelijk flink wat suikers die weer omgezet kunnen worden in biobrandstof. Maar dan moet er wel een bacterie zijn die die suikers uit zeewier kan halen en ze om kan zetten in die biobrandstof.

…biobrandstoffen lang niet altijd zo groen zijn?

E. coli
En die hebben wetenschappers nu ontwikkeld. Ze namen de bacterie Escherichia coli, pasten enkele genen aan en voilà! De bacterie kan alle belangrijke suikers uit zeewier halen en ze ook nog eens efficiënt omzetten in biobrandstof. Daarmee lijkt zeewier nu echt een alternatief voor fossiele brandstoffen te worden.

Zeewier heeft tal van voordelen ten opzichte van planten die nu worden gebruikt om biobrandstof te produceren. De huidige leveranciers van biobrandstof zijn vaak ook eetbaar. En aangezien grote delen van de wereld honger lijden, is het lastig goed te praten dat kostbaar voedsel gebruikt wordt om brandstoffen te maken. Bovendien nemen deze planten veel grond en (drinkwater) in beslag. Zeewier kan gewoon in het water groeien en is in veel gevallen niet eetbaar.

"Bio architecture lab technology converts seaweed to renewable fuels and chemicals" - Eurekalert.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dad's little corner on flickr, Photoshop free zone (cc via Flickr.com).