Bacteriën blazen zichzelf op in de strijd tegen kanker

Amerikaanse wetenschappers hebben een genetisch gemodificeerde bacterie gemaakt, die in een tumor ontploft en daar kankermedicijnen aflevert. De aanpak is uniek, omdat deze bacteriën kunnen groeien in het centrum van een tumor, waar veel andere kankermedicijnen niet kunnen komen.

Jeff Hasty en zijn collega’s gebruikten een salmonellabacterie en pasten vervolgens de genen van de bacterie aan. De bacterie werd geprogrammeerd om te fungeren als een soort zelfmoordterrorist: een bepaalde plek uitkiezen (de tumor) en vervolgens zoveel mogelijk schade aanrichten. De salmonellabacterie wordt direct ingespoten in een tumor. Vervolgens produceert de bacterie het eiwit AHL, dat zich verspreidt in een tumor. Zodra het eiwit een kritisch niveau bereikt, komt een kankermedicijn vrij. De tumor wordt van binnen uit aangevallen.

Wetenschappers hebben experimenten uitgevoerd met muizen. De salmonellabacterie alleen is niet in staat om complete tumoren uit te roeien, maar door daarnaast chemotherapie in te zetten ontstaat er een goede behandelmethode. De proefdieren leefden vijftig procent langer.

Onderzoekers zijn enthousiast over de resultaten van het onderzoek. “Het idee dat je bacteriën op genetisch niveau kunt aanpassen is een vooruitstrevende visie”, vindt professor Shibin Zhou van de Johns Hopkins universiteit. “Het werkt mogelijk niet alleen tegen kanker, maar ook tegen andere ziekten.”

“Dit is inderdaad een nieuwe en mogelijk revolutionaire behandelmethode”, zegt professor Tom Williams van de Macquarie universiteit. “De auteurs slaagden erin om een bacterie te laten groeien in een omgeving met weinig zuurstof, wat het geval is in tumoren. Daarnaast worden kankercellen selectief vernietigd. Het is nog een lange weg van proefdier naar mens, maar het is een creatief en interessant wapen in de strijd tegen kanker.”