biodiesel

Wetenschappers van de universiteit van Exeter hebben de bekende E. coli-bacterie zover gekregen dat deze diesel produceert. De diesel is bijna identiek aan de diesel die het tankstation aanbiedt en kunt u zo – zonder eerst met andere stoffen te mengen – in uw tank gooien.

E. coli-bacteriën zetten van nature suikers om in vet. Dat vet gebruiken ze vervolgens om aan hun celmembraan te werken. Wetenschappers hebben nu speciale stammen van deze bacterie ontwikkeld die middels hetzelfde proces synthetische brandstofolie creëren. Zo produceren de bacteriën dus eigenlijk – zij het in kleine hoeveelheden – biodiesel. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Net als ‘gewone’ diesel
Het grote voordeel van de biodiesel die de E. coli-bacteriën produceren, is dat deze sterk lijkt op de diesel die tankstations nu al aanbieden. Dat betekent dat deze biodiesel – in tegenstelling tot biodiesel die bijvoorbeeld uit planten wordt gehaald – niet gemengd hoeft te worden met petroleumproducten alvorens deze in de tank kan worden gegooid. Een ander groot voordeel is dat tanks, maar ook pijpleidingen en tanks waarin diesel vervoerd en opgeslagen wordt niet hoeven worden aangepast om met deze diesel om te gaan.

WIST U DAT…

Aanlokkelijk
“Het produceren van een commerciële biobrandstof die gebruikt kan worden zonder dat het nodig is om voertuigen aan te passen is vanaf het begin het doel van dit project geweest,” legt onderzoeker Jon Love van de universiteit van Exeter uit. “Het vervangen van de conventionele diesel met een koolstofneutrale biobrandstof zou een enorme stap zijn richting ons doel van een tachtig procent beperking van de uitstoot van broeikasgassen in 2050.” Hij wijst er verder op dat de vraag naar energie blijft stijgen en dat een brandstof die onafhankelijk is van fluctuerende olieprijzen en politieke onrust in dit scenario een heel aanlokkelijk alternatief is.

Hoewel het allemaal geweldig klinkt, kan het nog wel even duren voor we deze biodiesel daadwerkelijk in onze auto gooien. Zo produceren de bacteriën op dit moment maar kleine hoeveelheden brandstof. Om de methode echt aantrekkelijk te maken, moet de brandstof op grote schaal, tegen een lage prijs worden geproduceerd.