Bacteriën floreren op mobiele telefoons

Uit onderzoek blijkt dat de mobiele telefoon vol met bacteriën zit. Waaronder bacteriën die op het toilet leven.

Wetenschappers gingen de straat op in Engeland en veegden over 400 mobiele telefoons en de handen van de eigenaren van deze GSM’s. De wattenstaafjes die daarvoor gebruikt werden, werden uitgebreid bestudeerd.

Schokkend
En dat levert tamelijk schokkende resultaten op. Zo blijken 16 procent van de telefoons en een even groot percentage handen de bacterie Escherichia coli te bevatten. Deze bacterie komt voor in onze darmen en bewijst dat zelfs sporen van ontlasting op onze telefoons zitten.

…lichtgevende bacteriën een geheime code kunnen vormen?

Hand en telefoon
Het onderzoek bewijst dat de bacteriën die op onze handen zitten ook op onze telefoon kunnen gedijen. Onderzoeker Ron Cutler wijst er ook nog even op dat we onze telefoon natuurlijk regelmatig dicht bij onze mond brengen.

De kans dat we daadwerkelijk ziek worden door deze bacteriën is klein. Toch kan het volgens de onderzoekers geen kwaad om de handen regelmatig (zeker na het bereiden van eten en bezoek aan het toilet) grondig te wassen.

"Now wash your hands - and your mobile" - BBC.co.uk
"Survey reveals how dirty our mobiles are" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Erik (HASH) Hersman (cc via Flickr.com).