Bacteriën moeten niets van koper hebben

BIOLOGIE  In de strijd tegen nieuwe virussen en bacteriën kan koper nog wel eens een belangrijke rol gaan spelen. Uit een onderzoekje is namelijk gebleken dat bacteriën het niet zo op dit metaal hebben. Sterker nog: in vergelijking met ander materiaal verblijven er op koper zo’n 90 tot 100 procent minder bacteriën.

Wetenschappers verwisselden voor dit onderzoek onder meer een gewone toiletbril, deur en flessenopener voor een variant die voor zeventig procent uit koper bestond. Na een tijdje werden de bacteriën op alle gebruiksvoorwerpen geteld en bleken er op de koperen objecten zo’n 90 tot 100 procent minder bacteriën te huizen.

De onderzoeksresultaten kunnen van grote waarde zijn voor ziekenhuizen. Er wordt dan ook hard aan gewerkt. Zo zijn er al desinfectiemiddelen op basis van koper ontwikkeld. Deze middelen verwijderen niet alleen de bacteriën van allerlei oppervlaktes, maar voorkomen ook nog eens verspreiding van de bacteriën via de schoonmaakdoekjes. Bovendien blijft het goedje met koper de hele dag door nog ziektekiemen doden.

De onderzoekers benadrukken wel dat het gebruik van koper niets afdoet van de standaard hygiëneregels. Dus na toiletbezoek dienen de handen nog steeds gewassen te worden en ook de schoonmaakdiensten kunnen hun activiteiten beter niet verminderen.