bureaustoel

Bedrijven die op zoek zijn naar creatieve ideeën en teamwork willen bevorderen, doen er goed aan de stoelen uit de vergaderruimte te halen. Staand zijn mensen creatiever en minder individualistisch, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Onderzoekers van de universiteit van Washington trekken die conclusie op basis van een experiment. Ze verzamelden een aantal mensen en deelden ze in twee groepen in. Elke groep kreeg de opdracht om in dertig minuten tijd een filmpje te maken om nieuwe mensen naar de universiteit te trekken. Het ene team moest dat doen in een vergaderruimte met stoelen. Het andere team in een ruimte zonder stoelen. Tijdens het experiment droegen de proefpersonen een polsbandje dat kon meten hoe opgewonden ze waren. Na afloop beoordeelden de onderzoekers hoe goed de proefpersonen hadden samengewerkt. Ook moesten de proefpersonen zelf aangeven hoe hun groepsgenoten hadden samengewerkt, of nauwkeuriger gezegd: hoe territoriaal die groepsgenoten waren geweest.

Uit het onderzoek blijkt dat de groep die staande aan de slag ging, meer opwinding vertoonde. Ook bleken de leden van deze groep minder aan hun individuele ideeën vast te houden dan de mensen in de zittende groep. De leden van de staande groep gaven zelf ook aan dat hun groepsgenoten hun eigen ideeën er minder sterk doorheen drukten. Het leidde allemaal tot minder territoriaal gedrag. Ook werd er meer informatie gedeeld en maakte de staande groep betere filmpjes. “Zien dat de fysieke ruimte waarin een groep werkt, kan veranderen hoe mensen over hun werk denken en hoe ze zich tot elkaar verhouden, was heel opwindend,” stelt onderzoeker Andrew Knight.

Volgens de onderzoekers kunnen bedrijven – zonder dat het veel geld kost – gemakkelijk het beste in hun werknemers naar bovenhalen. “Zelfs een kleine verandering in de fysieke ruimte kan al veranderen hoe mensen met elkaar samenwerken.” En het mes snijdt aan twee kanten: de onderzoekers wijzen er tevens op dat de ene na de andere studie aantoont dat langdurig zitten slecht is voor de gezondheid.