Bekijk vandaag live hoe een bergtop wordt opgeblazen

bergtop

Vandaag wordt de top van de Cerro Amazones opgeblazen. De top van deze 3064 hoge berg wordt de vestigingsplaats voor de European Extremely Large Telescope. Deze plek is ideaal door de schone lucht en omdat het ‘s nachts bijna nooit bewolkt is.

De explosie is live te volgen via internet. De uitzending begint vandaag om 18:30 uur Nederlandse tijd en duurt tot ongeveer 20:30 uur. Het is nog onbekend wanneer de bergtop exact wordt opgeblazen, maar het gebeurt sowieso tijdens de uitzending.

De European Extremely Large Telescope krijgt een 42 meter brede spiegel, waarmee de telescoop wellicht op zoek kan gaan naar buitenaards leven. Onderzoekers vermoeden dat de E-ELT zuurstof in de dampkring van een aardachtige exoplaneet kan waarnemen, gezien tegen het licht van een rode dwergster. “Maar dan moeten we wel geluk hebben,” merkt planetaire wetenschapper Remco de Kok op. “Alleen als buitenaards leven veelvuldig voorkomt en daardoor relatief dichtbij gevonden zal kunnen worden, kan deze telescoop dit doen.”

Als de bergtop succesvol wordt opgeblazen, kan de bouw beginnen. Het Europese Zuidelijke Observatorium (ESO) verwacht dat de telescoop aan het begin van het volgende decennium zijn ogen opent.

Benieuwd naar een voorproefje? Hieronder een video van hoe met explosieven onlangs een bergtop werd opgeblazen.