Belgische en Nederlandse baggeraars hebben de beschikking over technologie om de olieramp in de Golf van Mexico te bestrijden en het lek sneller te dichten. Dit schrijft De Standaard. Het protectionistische ‘Jones Act’ verbiedt zulke technologie in de Verenigde Staten.

De Amerikaanse technologie is volgens mensen uit de sector sterk verouderd door de protectionistische wetten. Belgische en Nederlandse baggeraars beschikken dankzij de concurrentiestrijd van de laatste decennia over toptechnologie, die het lek in de Golf sneller zouden kunnen dichten. Het bagger- en milieubedrijf Deme zou bijvoorbeeld, naar eigen zeggen, bij elk aspect van de olieramp in de Golf van Mexico technologie kunnen inzetten die ter plaatse niet beschikbaar is.

“We hebben niet de kennis om het lek te dichten,” zegt Hubert Fiers van Deme. “Maar we kunnen wel voor belangrijke assistentie zorgen, zodat het lek sneller wordt gedicht.”

De Jones Act werd in 1920 van kracht en is onderdeel van de Merchant Marine Act. Die bepaalt dat vrachtvervoer tussen Amerikaanse havens enkel mag gebeuren met schepen die binnen de VS zijn gebouwd en onder de Amerikaanse vlag varen. Ook moeten die schepen eigendom zijn van Amerikanen en tevens door Amerikaanse burgers zijn bemand.