Een elektrische auto kan op één volle accu niet zover rijden. Maar onderzoek toont nu aan dat dat vaak ook helemaal niet hoeft.

Volledig elektrische auto’s zijn al volop voorhanden. Maar echt aanslaan wil het nog niet. Dat komt vooral doordat deze auto’s vaak ‘slechts’ 100 tot 150 kilometer op een volle accu kunnen rijden. Veel mensen zijn bang dat ze tijdens een autorit ergens stranden.

Onderzoekje
Maar hoe terecht is die angst? Nissan – de autofabrikant bracht onlangs de elektrische Nissan Leaf uit – deed er onderzoek naar. De fabrikant volgde de eerste 1500 Amerikanen die een Nissan Leaf kochten.

Minder
Al deze mensen gebruikten de auto als hun belangrijkste en soms zelfs enige vervoersmiddel. Maar niemand reed meer dan 160 kilometer – het bereik van de Nissan Leaf – op een dag. Sterker nog: gemiddeld haalden de automobilisten niet eens de honderd kilometer. En gemiddeld had hun auto na een dag slechts 2,5 tot 3 uur nodig om op te laden. Dat is dus veel korter dan de 6 tot 8 uur die nodig is om de auto helemaal op te laden.

Criticasters merken terecht op dat de mensen die de Nissan Leaf aanschaften ongetwijfeld van tevoren al wisten dat ze geen honderden kilometers op een dag zouden rijden. Anders hadden ze niet voor deze auto gekozen. Het is een terechte opmerking. Maar dit onderzoek staat niet op zichzelf. Er zijn door de jaren heen al veel meer onderzoeken naar elektrische auto’s en hun bereik uitgevoerd en daaruit blijkt elke keer hetzelfde: de angst van veel mensen om met een lege accu aan de kant van de weg te komen staan is onterecht. Natuurlijk is er een groep kilometervreters die het beter bij een verbrandingsmotor kan houden, maar een grote groep mensen zou zich prima redden met een elektrische wagen met een bescheiden accu.

Bovenstaande foto is gemaakt door Denkhenk (via Wikimedia Commons).