Pinnen of met cash betalen maakt een groot verschil. Wetenschappers van de universiteit van Toronto beweren dat een mens meer waarde hecht aan een product, als hij met contant geld betaalt.

“Betaalpassen en creditcards worden door veel mensen gebruikt,” zegt professor Avni Shah van universiteit van Toronto. “Contantloos door het leven gaan heeft zo zijn gemakken, maar er kleven ook nadelen aan.”

Shah en haar collega’s van andere universiteiten zetten twee experimenten op. In het eerste experiment vroegen zij aan deelnemers om een koffiemok te kopen met een creditcard of met contant geld. De mok was afgeprijsd van 6,95 dollar naar 2 dollar. Twee uur na de aankoop mochten de deelnemers hun mok weer verkopen. Degenen die een koffiemok met cash hadden betaald, vroegen gemiddeld 3 dollar meer dan de creditcardtrekkers.

“Wie met cash betaalt, voelt zich emotioneel meer verbonden met het product. In dit geval dus de koffiemok”, aldus Shah. Haar onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad ‘Journal of Consumer Research’.

Tweede experiment
In een tweede experiment probeerden de onderzoekers mogelijke oorzaken te elimineren. Iemand die met cash betaalt, heeft moeite gedaan om aan het contante geld te komen (bijv. zoeken naar een geldautomaat) en wil daarom ook mogelijk meer hebben voor zijn mok. Of wellicht wil een creditcardgebruiker minder geld hebben, omdat hij bepaalde bonussen krijgt op zijn kaart. Dit blijkt allemaal geen invloed te hebben.

“Je voelt iets als je fysiek verbonden bent met je geld”, aldus Shah. “Het kan zijn dat het pijn doet wanneer je betaalt.” Wanneer je veel flappen neerlegt voor een nieuwe televisie, dan is dat even slikken, maar je hecht dan ook automatisch meer waarde aan de tv.

Kans op schulden
Shah waarschuwt voor nieuwe betaalmethoden, zoals Apple Pay. “Consumenten voelen zich minder verbonden met de producten die ze kopen en kunnen makkelijker betalen. De kans op schulden neemt toe. Het is een gevaarlijke combinatie.”