Bijzondere dino stierf in zijn eigen voetstappen

Wetenschappers hebben voor het eerst een dinosaurus geanalyseerd die samen met zijn voetstappen gefossiliseerd is.

De dinosaurus werd al in 1965 in Mongolië ontdekt. Tientallen jaren lagen de restanten opgeslagen in een Pools museum, tot wetenschappers onlangs besloten om deze eens onder de loep te nemen. Ze kwamen voor een aangename verrassing te staan.

Voetstappen
Dit is namelijk een hele bijzondere dinosaurus. Het dier stierf in zijn eigen voetstappen en is samen met die pootafdrukken gefossiliseerd. En dat is bijzonder: nog nooit vonden onderzoekers een dino en zijn voetstappen samen terug.

…dinosaurussen op de zuidpool niet in winterslaap gingen?

Protoceratops
Het gaat om een Protoceratops: een relatief kleine dinosaurus die zo’n tientallen miljoenen jaren veelvuldig voorkwam. De fossiele resten op zichzelf zijn dan ook niet zo’n hele bijzondere vondst. Maar in combinatie met de voetstappen wordt het toch wel interessant.

Verloren
Het is eigenlijk gek dat er nog nooit dinosaurussen met hun voetstappen zijn teruggevonden. Toch denken de onderzoekers dat wel te kunnen verklaren. Wetenschappers zouden zich vooral richten op de fossiele resten en eventuele sporen eromheen over het hoofd zien. Zonde, want wetenschappers hebben over het algemeen veel moeite om pootafdrukken die worden teruggevonden aan de juiste dinosaurus te koppelen. Wanneer een pootafdruk bij een dino wordt teruggevonden is dat wat gemakkelijker. Pootafdrukken kunnen een schat aan informatie met zich meebrengen. Zo kan er bijvoorbeeld uit blijken hoeveel het dier woog en hoe het zich voortbewoog.

Het volledige onderzoek naar de bijzondere fossiele resten is terug te vinden in het blad Cretaceous Research.

"Protoceratops Dinosaur found with its own tracks" - BBC.co.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door David Prochazka (cc via Flickr.com).