Wetenschappers in Singapore stellen advertenties in staat om uw gewicht terwijl u passeert, vast te stellen en er iets met te doen.

De onderzoekers maakten hiervoor gebruik van een camera die kan zien hoeveel ruimte een mens inneemt. Op basis daarvan kan de camera dan weer berekenen hoeveel een mens ongeveer weegt.

Op maat
En dat is nuttige informatie. Billboards kunnen de informatie gebruiken om een advertentie op maat te laten zien. Zo kan er kleding worden getoond die bij iemand met gewicht x goed zou staan. Mensen die veel te zwaar zijn, kunnen gezond voedsel of sportproducten voorgeschoteld krijgen.

WIST U DAT?

…niet alleen billboards, maar ook poetsvissen de kilo’s graag in de gaten houden?

Gamers
Maar het is niet alleen handig voor adverteerders. Ook gamers kunnen er baat bij hebben. Zo is het de bedoeling dat avatars steeds meer op de gamer gaan lijken. Dit nieuwe systeem kan ervoor zorgen dat de avatar er ook qua lichaamsvorm en gewicht hetzelfde uitziet.

Andere systemen
Helemaal nieuw is de aanpak niet. Eerder werden al systemen ontwikkeld die leeftijd en geslacht konden vaststellen. Zo’n systeem kan gecombineerd worden met het systeem dat gewicht bepaalt en zo ontstaan billboards die heel veel van u weten en advertenties perfect op u af kunnen stemmen.

De onderzoekers zijn van plan om hun resultaten te publiceren in het blad IEEE Transactions on Image Processing, zo weet Discovery News. Wie weet leidt het er wel toe dat de slimme billboards straks wereldwijd worden toegepast. Maar of consumenten daar op zitten te wachten?