Bizarre krab ontdekt in 95 miljoen jaar oud fossiel

Het nieuwe fossiel daagt ons begrip over de evolutie uit.

Een monster uit de Griekse mythologie met een leeuwenkop, een geitenlichaam en een slangenstaart. Daar deed het de onderzoekers aan denken toen ze een nieuw – en bizar – soort gefossiliseerde krab opgroeven. “Toen we beter keken ontdekten we dat het fossiel ogen had van een larve, de mond van een garnaal, de klauwen van een krab en het schild van een kreeft,” aldus onderzoeker Javier Luque. Het fossiel gooit alles wat je denkt te weten over hoe een krab eruit ziet, over boord.

Fossiel
De onderzoekers troffen het fossiel aan in het Andesgebergte in Colombia. De krab leefde tijdens het Krijt, zo’n 90 tot 95 miljoen jaar geleden, in het ondiepe gedeelte langs de kust. In de zachte klei werden meer dan 70 exemplaren ontdekt, samen met honderden andere kreeftachtigen zoals garnalen en zeekreeften.

Bewaard
De fossielen zijn niet groter dan een kwartje, maar doordat ze in het gesteente uitzonderlijk goed bewaard zijn gebleven, zijn zelfs de meest fijne details nog zichtbaar. “We hebben tientallen dieren gevonden, van kleine baby’s tot volwassen exemplaren met geslachtsorganen en al. Ze zijn bewaard gebleven in ongelooflijk veel detail waardoor we ze hebben reconstrueren alsof ze gisteren nog leefden.”

Zo heeft de Callichimaera perplexa er waarschijnlijk uitgezien. Afbeelding: Oksana Vernygora, UAlberta

Kenmerken
De krab heeft de naam Callichimaera perplexa gekregen en vertoont merkwaardig genoeg kenmerken van verschillende mariene geleedpotigen. Toch stellen de onderzoekers dat de krab behoort tot een nieuwe tak aan de evolutionaire levensboom van schaaldieren. “Het is het vogelbekdier uit de krabwereld,” legt Luque uit. Daarnaast is de krab uitgerust met roeispaanachtige poten en grote ogen, wat suggereert dat de krabben zwemmend door het leven gingen en niet – zoals de meeste krabben – kruipend. “Het is de vroegste geleedpotige die zwom sinds de zeeschorpioen meer dan 250 miljoen jaar geleden uitstierf,” zegt Luque.

Volgens de onderzoekers is de ontdekking van het nieuwe fossiel een van de meest opwindende vondsten in de tropen van het afgelopen decennium. “Deze ontdekking uit het midden van het Krijt illustreert dat er nog steeds verrassende ontdekkingen mogelijk zijn van vreemde organismen,” zegt Luque. “Het maakt dat je je afvraagt wat er nog meer voor ons in petto ligt.”

"Scientists unearth “utterly bizarre” chimera crab fossil" - University of Alberta