slapen

Uit onderzoek, uitgevoerd door Northwestern Medicine in Chicago, blijkt dat angstreacties beperkt kunnen worden door angstige mensen tijdens de slaap bloot te stellen aan hun angst. Blijkbaar kunt u dus al slapend leren omgaan met uw angsten.

Tijdens het onderzoek, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Neuroscience, kregen vijftien gezonde proefpersonen twee verschillende gezichten te zien. Bij beide gezichten kregen de personen milde schokken toegediend en per gezicht konden ze een bepaalde geur ruiken. Hierdoor werd het gezicht en de specifieke geur geassocieerd met angst. Zodra de proefpersonen in diepe slaap waren, werd de geur horende bij één van de twee gezichten verspreid. Door het verspreiden van de geur werd het geheugen van het gezicht keer op keer teruggehaald. Eenmaal wakker kregen de proefpersonen beide gezichten te zien. Het gezicht dat was gekoppeld aan de geur die tijdens de slaap werd verspreid, zorgde voor een kleine, maar significante afname in angst in vergelijking met het andere gezicht.

WIST U DAT…

… door uw angst hardop uit te spreken u de angst kan verminderen?

Angst meten
Angst werd gemeten op twee manieren: door middel van kleine hoeveelheden zweet op de huid en door middel van functionele MRI (fMRI). fMRI wordt gebruikt in hersenonderzoek waarbij de activiteit van de hersenen zichtbaar wordt gemaakt in een driedimensionaal beeld. De fMRI resultaten toonden veranderingen in gebieden geassocieerd met geheugenverlies, zoals de hippocampus, en veranderingen in de patronen van hersenactiviteit in gebieden geassocieerd met emotie, zoals de amygdala.

De bevindingen van het onderzoek bieden mogelijkheden voor de al bestaande therapie waarbij een persoon geleidelijk wordt blootgesteld aan het gevreesde object of situatie totdat de angst is verdwenen. Wellicht kunnen angstige mensen ook tijdens de slaap werken aan het verminderen van de angst naast de gebruikelijke therapie overdag.