scramjet2

In de toekomst hebben alle vliegtuigen mogelijk een scramjet aan boord. Dit is een straalmotor die ontworpen is voor extreem hoge snelheden boven Mach 5. Boeing demonstreerde op 1 mei dat haar luchtvaartuig – de onbemande Boeing X-51A WaveRider – een flinke stap voorloopt op de concurrentie.

Tijdens een vlucht van zes minuten, vloog de X-51A 3,5 minuut lang met een snelheid van 6.000 kilometer per uur (Mach 5.1). Dit is een duurrecord. “De test laat zien dat scramjets binnenkort toegepast kunnen worden in geavanceerde afweersystemen,” vertelt Darryl Davis, directeur van Boeing Phantom Works. “Ook kunnen we straks goedkoper en efficiënter satellieten en ruimtesondes lanceren.” Dit komt doordat een scramjet zuurstof uit de atmosfeer kan halen om te verbranden, waardoor een raket minder hoeft te wegen.

Scramjet vs ramjet
De huidige generatie vliegtuigen is niet in staat om sneller te vliegen dan vijf keer de snelheid van het geluid. De lucht in de motor van een ramjet (stuwstraalmotor) beweegt dan sneller voort dan het geluid, waardoor normale verbranding niet meer werkt. Bij een scramjet is de inlaat veel groter. Hierdoor treedt er minder compressie op, waardoor de luchtstroming door de motor supersonisch is.

Eerste record

De X-51A verbrak in 2010 ook al een record. Toen vloog het toestel drie minuten met een snelheid van Mach 6.

In 45 minuten naar Sydney
Theoretisch gezien kunnen scramjets 20 keer sneller dan de geluidssnelheid vliegen, oftewel 24.000 kilometer per uur. In een klein uurtje van Amsterdam naar Sydney. Het kan! Op dit moment is het snelheidsrecord voor een scramjet ongeveer 10 keer sneller dan het geluid, oftwel 12.000 kilometer per uur. Nog steeds indrukwekkend.

Experimenteel
Boeing ontwikkelt vier X-51A WaveRiders. Deze toestellen worden niet ingezet als afweersystemen, maar worden puur gebruikt om de technologie verder te ontwikkelen. Hieronder een video van de historische vlucht.