Bolvormige sterrenhopen zwerven tussen sterrenstelsels

Astronomen hebben bolvormige sterrenhopen gevonden die tussen sterrenstelsels zwerven. Bolvormige sterrenhopen zijn groepen met honderdduizenden vaak oude sterren. De sterren bevinden zich dicht bij elkaar, zodat ze van een afstand lijken op een gezamenlijke bolvormige structuur.

Zuid-Koreaanse sterrenkundigen hebben de zwervende bolvormige sterrenhopen gevonden in de Virgocluster, een cluster van duizenden sterrenstelsels in het noordelijk deel van het sterrenbeeld Maagd. De cluster is vijftig miljoen lichtjaar verwijderd van de aarde. Relatief gezien bevindt de cluster zich dicht bij de aarde, waardoor astronomen de Virgocluster regelmatig observeren.

De astronomen hebben bolvormige sterrenhopen gevonden op een afstand van vijf miljoen lichtjaar van het centrum van de Virgocluster. De ontdekking komt niet uit de lucht vallen, want sterrenkundigen voorspelden dit tientallen jaren geleden al. In totaal zijn er 1.500 rondzwervende bolvormige sterrenhopen in de Virgocluster ontdekt. Wetenschappers vermoeden dat het daadwerkelijke aantal zeven of acht keer hoger ligt.

De bolvormige sterrenhopen zijn waarschijnlijk restanten van opgeslokte dwergstelsels.

Ooit door een bolvormige sterrenhoop gereisd? Waarschijnlijk niet. Hier ziet u hoe het eruit zou zien.