Bomen kunnen zich warme winters ‘herinneren’

eikenboom

U weet vast wel dat, na een warme winter, bomen vroeger in het jaar in blad komen. Maar wist u dat zij in het najaar ook sneller hun bladeren verliezen én dat zij ook in het daaropvolgende voorjaar weer sneller in blad staan?

De afgelopen winter gaat de boeken in als zeer zacht. Wetenschappers van de Universiteit Antwerpen doen al langer onderzoek naar de impact van warme winters. Tijdens een serre-onderzoek bestudeerden de wetenschappers inheemse eiken en beuken. Hieruit komen opmerkelijke conclusies voort.

Geheugen
“Een warme winter zorgt er niet alleen voor dat de bomen sneller in blad komen, maar ook dat zij in de herfst sneller hun bladeren verliezen. Bovendien blijken bomen een ‘geheugen’ te hebben: ook tijdens het volgende jaar, in het tweede lenteseizoen na de warme winter, ontluiken de blaadjes sneller dan gewoonlijk,” aldus Hans de Boeck, onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen.

Domino-effect
De wetenschappers waarschuwen voor het zogenoemde domino-effect van een warme winter. De Boeck vervolgt: “Het experiment geeft duidelijk aan dat planten zo’n storing gedurende meerdere jaren met zich meedragen. Eiken en beuken dienen als voedsel en thuisbasis voor heel wat andere organismen, en het verschuiven van de bladperiode heeft dus een grote invloed op het leven in en rond de bomen. Bovendien kunnen de (te vroege) jonge blaadjes schade ondervinden van periodes van vrieskou in de lente”.

Dankzij dit onderzoek kunnen wetenschappers meer inzicht verkrijgen in de eventuele gevolgen voor ecosystemen. De resultaten van de studie werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Bomen hebben een geheugen voor warme winters" - Uantwerpen.be
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Krappweis (via Freeimages.com).