Boos in de auto? Kans op botsing wordt tien keer zo groot!

Wie boos, verdrietig of geprikkeld plaatsneemt achter het stuur, heeft een tien keer grotere kans op een botsing, zo toont onderzoek aan.

Amerikaanse onderzoekers trekken die conclusie nadat ze honderden botsingen bestudeerden. Ze beschrijven hun onderzoek in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Afleiding
Uit het onderzoek blijkt tevens dat de kans op een botsing twee keer zo groot wordt als mensen afgeleid zijn tijdens het rijden. Bijvoorbeeld door hun telefoon of het instellen van hun navigatiesysteem. En onderzoek toont tevens aan dat automobilisten meer dan vijftig procent van de tijd bezig zijn met dergelijke afleidende praktijken.

Botsingen
De onderzoekers bestudeerden meer dan 3500 proefpersonen over een periode van drie jaar. In die periode waren de proefpersonen bij 1600 botsingen betrokken. Zo’n 905 botsingen waren ernstig: hierbij raakten automobilisten gewond of de auto flink beschadigd. In bijna 90 procent van deze 905 gevallen was er sprake van vermoeidheid, afleiding of menselijke fouten.

Wie de snelheidslimiet flink overschrijdt, blijkt een dertien keer grotere kans te hebben op een botsing

Te snel
Naast emoties, vermoeidheid en afleiding bleken er nog meer factoren te zijn die de kans op een botsing flink vergroten. Wie de snelheidslimiet flink overschrijdt, blijkt bijvoorbeeld een dertien keer grotere kans te hebben op een botsing. Ook fouten van de bestuurder – zoals plotseling remmen of niet goed overweg kunnen met een (nieuwe) auto – vergroten de kans op een botsing.

Make-up
Ook ontdekten de onderzoekers dat verschillende activiteiten waarvan aangenomen werd dat ze de kans op een botsing vergrootten in hun studie helemaal niet (zo vaak) tot een botsing leidden. Denk aan het aanbrengen van make-up achter het stuur of bumperkleven.

De resultaten zijn volgens de onderzoekers relevant voor onder anderen beleidsmakers, automobilisten en autofabrikanten. Onderzoeker Tom Dingus: “Ons ultieme doel is het identificeren van risico’s en vervolgens anderen helpen om de nodige tegenmaatregelen te treffen om de veiligheid van automobilisten te vergroten.”

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd