BPA tast testosteronniveau aan

Een internationale groep van onderzoekers heeft voor het eerst aangetoond dat BPA – een chemische stof die onder meer in babyflesjes zit – gevolgen heeft voor de mens. Blootstelling aan het goedje kan er bij mannen voor zorgen dat de hoeveelheid testosteron in het bloed iets toeneemt. En daarmee laait een oude discussie weer op.

De wetenschappers verzamelden de gegevens van 715 volwassenen tussen de twintig en 74 jaar. Ze letten vooral op de urinemonsters en konden daaraan aflezen aan hoeveel BPA (bisfenol A) de proefpersonen waren blootgesteld en welke invloed dat had op hun hormonen.

Testosteron
Gemiddeld wordt de mens elke dag aan 5 microgram BPA blootgesteld. Wanneer dat iets meer is, kunnen echter veranderingen optreden. Bij mannen resulteert dat in een klein beetje meer testosteron in het bloed.

Dieren
BPA is qua moleculaire structuur vergelijkbaar met oestrogeen en verstoorde eerder in laboratoriumtests al de hormonen van dieren. Het is echter voor het eerst dat wetenschappers aan kunnen tonen dat BPA ook voor mensen gevolgen heeft.

Verwaarlozen
“Dit is de eerste grote studie naar BPA in een Europees land en deze studie bevestigt dat ‘normale’ blootstelling aan BPA niet te verwaarlozen is,” legt onderzoeker David Melzer uit. “Ook laat het zien dat een verhoogde blootstelling aan BPA bij mannen statistisch gezien geassocieerd wordt met bescheiden veranderingen in de hoeveelheid testosteron. Dat komt overeen met de resultaten die we in het laboratorium hebben gezien.”

Frankrijk
BPA is een controversieel chemisch stofje dat veel voorkomt in verpakkingen van voedsel en drinken. Ook komt het voor in babyflesjes. Dat zorgde eerder dit jaar al voor een rel en deed onder meer de Franse autoriteiten beslissen om BPA in babyflesjes te verbieden.

Mensen krijgen BPA vermoedelijk vooral binnen doordat de chemische stof in het voedsel lekt. Eerder werd het goedje ook al geassocieerd met onder meer hart- en vaatziekten, een vroege puberteit en overgewicht.