Brein maakt cougar hitsig

Wanneer de biologische klok van de vrouw begint te tikken, verhoogt het brein het libido en moedigt het de vrouw aan om te experimenteren op seksueel gebied. Dat blijkt uit onderzoek. En daarmee is de cougar direct wetenschappelijk en evolutionair verklaard.

Onderzoekers van de universiteit van Texas bestudeerden 1000 vrouwen. De dames waren in verschillende groepen in te delen: zeer vruchtbaar (18 tot 26 jaar), verminderd vruchtbaar (27 tot 45 jaar) en in de menopauze (46 en ouder). Alle vrouwen vulden een enquête in waarin hun seksuele gedrag aan bod kwam.

Uit de resultaten blijkt dat de vrouwen die minder vruchtbaar zijn veel meer zin in seks hebben. Ze fantaseren vaker over seks, denken er vaker aan en zijn eerder bereid om een one-night stand te overwegen. “Onze resultaten suggereren dat dit gedrag zich in alle vrouwen met een verminderde vruchtbaarheid openbaart,” vertelt onderzoeker Judith Easton.

“Het kan dan wel moeilijk zijn om een kind te verwekken na je 35e, maar ons onderzoek suggereert dat de psyche van de vrouw haar tot de menopauze blijft motiveren om het te proberen.”