callofduty4

Wanneer iemand tijdens een videospel meer vijanden doodt, wordt hij beloond met nog meer wapens. Uit nieuw onderzoek blijkt dat geregeld gewelddadige spellen spelen zoals Call of Duty niet alleen invloed heeft op agressiviteit op de korte termijn, maar ook op lange termijn steeds agressiever maakt.

Eerder onderzoek toonde aan dat gewelddadig spellen op korte termijn voor meer agressie zorgen. Nu blijkt voor het eerst wat op lange termijn de gevolgen zijn. Het nieuwe onderzoek naar de negatieve effecten van gewelddadige computerspellen is gepubliceerd in het Journal of Experimental Social Psychology. “Gamen kan vergeleken worden met roken,” vertelt Brad Bushman, één van de onderzoekers en hoogleraar Psychologie en Communicatie aan The Ohio State University. “Één sigaret veroorzaakt geen longkanker, maar weken, maanden of jaren roken verhoogt het risico. Op dezelfde manier kan herhaald spelen van gewelddadige games een cumulatief effect hebben op agressie.”

Het experiment
De 70 Franse universiteitstudenten dachten dat zij mee deden aan onderzoek naar de effecten van de helderheid van computerspellen op de visuele perceptie. Drie opeenvolgende dagen speelden zij twintig minuten een computerspel waarna ze getest werden. De ene groep speelde iedere dag een ander gewelddadig spel: Call of Duty 4, Condemned 2 en The Club. De andere groep speelde ongewelddadige spellen: S3K Superbike, Dirt2 en Pure.

Na het spelen werden de deelnemers getest op vijandigheid en agressiviteit. De eerste test mat de vijandigheid. De proefpersonen kregen het begin van een verhaal te horen en moesten hierna twintig dingen benoemen die het karakter uit het verhaal zou doen of zeggen. Bijvoorbeeld wat een automobilist zou doen nadat hij door een ander van achter aangereden was, waardoor erge schade ontstond. De onderzoekers telden hoeveel agressieve en gewelddadige zaken de proefpersonen benoemden. De tweede test mat de agressiviteit. De deelnemers namen het zogenaamd op tegen iemand in een andere ruimte en moesten proberen als eerste te reageren wanneer er iets op het computerscherm verscheen. De ‘winnaar’ van elke ronde mocht bepalen hoe hard en hoe lang de ‘verliezer’ een vervelende geluidenmix van onder andere sirenes door zijn koptelefoon zou horen. De proefpersonen ‘wonnen’ ongeveer de helft van de rondes.

Resultaten
De gewelddadige spelspelers bedachten bij het verhaal elke dag steeds meer agressieve dingen die het karakter zou doen en zeggen. Hun denkbeeldige tegenstander bij de computertaak pijnigden zij steeds harder en langer met de geluiden. Bij de andere groep was geen verschil in vijandigheid of agressie naarmate de dagen en het onderzoek vorderden.

Vijandige verwachting
Het onderzoek suggereert dat vijandige verwachtingen een belangrijke factor is voor de verhoogde agressie. “Na het spelen van een gewelddadige game zagen we dat de spelers verwachtten dat anderen agressiever zouden zijn. Die verwachting maakte zemeer verdedigend en waarschijnlijk reageerden ze daarom zelf ook eerder met agressie,” zegt Bushman.

De agressie en vijandigheid nam met de dag toe. Bushman zegt: “Ik verwacht dat de agressie na drie dagen nog meer toeneemt en dat het uiteindelijk afvlakt. Hoe dan ook, er is geen theorie die toont dat agressie vermindert na verloop van tijd wanneer de spelers de spellen blijven spelen.” Om hier achter te komen zouden ze de spelers gedurende een langere periode moeten testen. Maar Bushman geeft aan dat dit onpraktisch en bovendien onethisch zou zijn.