De komende maanden gaat het in de Verenigde Staten gebeuren: restaurants met twintig vestigingen of meer zijn vanaf dat moment verplicht om voedingsinformatie (waaronder het aantal calorieën) op hun menu te vermelden. Maar werkt dat ook? Oftewel: gaan mensen op basis van die informatie gezonde keuzes maken? Wetenschappers concluderen van niet.

Vanaf 1 januari 2009 zijn alle restaurants met vijftien vestigingen of meer in Kings County al verplicht om voedingsinformatie te vermelden. Voor de wetenschappers een uitgelezen mogelijkheid om eens te kijken of het werkt. Ze richtten zich op een Mexicaanse fastfoodketen en vergeleken de resultaten van vestigingen in Kings County met die van vestigingen daarbuiten (en dus zonder voedingsinformatie op het menu).

Gedrag
Na dertien maanden konden de wetenschappers vaststellen dat zowel binnen als buiten Kings County gemiddeld evenveel calorieën werden besteld. Blijkbaar haalt de voedingsinformatie dus vrij weinig uit. De extra informatie op de menu’s veranderde het gedrag van de consumenten blijkbaar niet.

Menu
De onderzoekers vermoeden dat dat meerdere oorzaken heeft. Zo kan het zijn dat bezoekers van fastfoodketens al weten wat ze willen bestellen en het menu niet zo goed bekijken. Het zou kunnen dat voedsinginformatie op de menu’s van een deftiger restaurant wel werken.

WIST U DAT…

Gezonder
Ook is het mogelijk dat mensen die gezonder willen eten reeds een idee hebben van de hoeveelheid calorieën in een gerecht. Het vermelden van voedingsinformatie zou voor hen dus overbodig zijn.

Meer
De wetenschappers benadrukken dat het vermelden van voedingsinformatie niet genoeg is. Consumenten moeten weten hoe ze de labels dienen te gebruiken en wat goed en slecht voor ze is. “Overgewicht heeft veel oorzaken en het onder controle krijgen, vraagt om meerdere oplossingen,” concludeert onderzoeker Elizabeth Pulos.

Vaststaat dat het uiteindelijk allemaal neerkomt op wilskracht: is de consument in staat om op basis van alle informatie de juiste keuze te maken? Uit deze studie blijkt van niet. De consument nog beter informeren, is een optie. Maar restaurants zouden ook gezonder voedsel aan kunnen gaan bieden. “Dan zouden we misschien beter eten, zonder dat daar een hoop wilskracht voor nodig is.”