Centrum Melkweg is zeer magnetisch

ASTRONOMIE  Vrijwel alle objecten in het heelal zijn magnetisch. Zo ook het melkwegstelsel. Uit een nieuw onderzoek van de universiteit van Adelaide blijkt dat het centrum van de Melkweg tien keer magnetischer is dan de rest van ons sterrenstelsel. Hoe kan dit en wat voor invloed heeft dit op de rest van het stelsel en op ons?

“Deze conclusie daagt astronomen uit”, vertelt fysicus Roland Crocker van het Max-Planck instituut voor nucleare fysica in Duitsland. “De afgelopen dertig jaar wisten we niet exact hoe magnetisch het centrum van de Melkweg is. Het is belangrijk dat we dit nu wel weten, aangezien het magnetisch veld wordt meegenomen in de meeste berekeningen in de astronomie.”

“Hoe komt het dat het centrum van het melkwegstelsel zo magnetisch is?”, vraagt fysicus David Jones zich af. “Het universum was vroeger – in contrast – veel minder magnetisch. Op één of andere manier moet het centrum dus magnetischer zijn geworden. We weten nu dat tien procent van de magnetische energie van de Melkweg geconcentreerd is in 0,1 procent van haar volume. Precies in het centrum.”

“De Melkweg gloeit in radiogolven en in gammastraling”, vertelt Dr. Raymond Protheroe van de universiteit van Adelaide. “Dit komt door botsingen van energetische deeltjes. De meeste straling komt uit het centrum. Nu we het magnetisch veld beter kennen, kunnen we ook de bron van radio- en gammastraling beter begrijpen.”