Chandra vindt piepjong zwart gat

Wetenschappers hebben met NASA’s Chandra röntgenobservatorium een piepjong zwart gat gevonden in het heelal. Het zwarte gat is slechts 30 jaar oud en is het restant van SN 1979C, een supernova in het sterrenstelsel M100. Dit stelsel bevindt zich op een afstand van vijftig miljoen lichtjaar bij de aarde vandaan.

“Nog nooit eerder zagen we de geboorte van een zwart gat van zo dichtbij”, zegt Daniel Patnaude van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica in de Verenigde Staten. “Het is heel moeilijk om de geboorte van dit soort zwarte gaten te bevestigen, omdat röntgenobservatoria decennialang gegevens moeten verzamelen om het bestaan van een zwart gat aan te tonen.”

Recent theoretisch werkt toont aan dat een zwart gat ongeveer dertig jaar na de geboorte zichtbaar moet zijn. De ontdekking van het zwarte gat in SN 1979C laat zien dat dit klopt.

Neutronenster
Het is overigens nog niet helemaal zeker dat het geobserveerde zwarte gat daadwerkelijk een zwart gat is. Het is mogelijk dat een jonge neutronenster verantwoordelijk is voor de röntgenstraling. In dat geval breken wetenschappers ook een record, want dan is de pulsar in SN 1979C de jongste neutronenster.

Doorslag
Astronomen houden het mysterieuze object de komende decennia in de gaten. Is het een zwart gat? Of toch een neutronenster? Verdere observaties geven de doorslag!