Chimpansees kunnen ons met gebaren de weg wijzen

chimp

Mensen schakelen de hulp in van anderen wanneer het niet mogelijk is om een individueel doel te bereiken. Wij doen dit door te communiceren, delegeren en te coördineren. Uit recent onderzoek blijkt dat ook chimpansees in staat zijn taken te delegeren en te coördineren.

Wetenschappers aan de Georgia State University Language Research Center hebben zich laten inspireren door het kinderspel warmer-kouder, waarbij de ene persoon de andere persoon naar het verstopte speelgoed begeleidt. Het team bedacht een experiment waarbij een chimpansee en één mens samen in een grote buitenruimte verborgen voedsel moesten vinden. In dit experiment kregen de taal getrainde chimpansees Panzee en Sherman de leiding. Aan hen de taak om de menselijke deelnemer, die niet op de hoogte was van de verstopplaats, de weg te wijzen. Wat blijkt, ook chimpansees kunnen dit spel spelen.

…chimpansees, bonobo’s en mensen bijna exact hetzelfde gebaren hebben op jonge leeftijd? Hiermee lijkt de oorsprong van taal in gebaren te liggen.

Tijdens het experiment gebruikten chimpansees gebaren om hulp van de onwetende persoon te krijgen en ze de juiste weg te wijzen naar het verborgen voedsel. En met succes, de chimpansees waren in staat zich de plek van het voedsel te herinneren en de verstopplek op een duidelijke manier te communiceren.

De onderzoekers hopen met hun onderzoek meer te weten te komen over de evolutie van taal. Zo schrijven de onderzoekers in hun paper dat het gebruik van gebaren bij gezamenlijke activiteit een belangrijke bouwsteen kan zijn geweest in de evolutie van de taal. Wat onderscheidt ons van de chimpansees? Dankzij die taal kunnen we samenwerken, van elkaar leren en relaties met verschillende mensen aangaan. Geen enkele andere soort heeft zo’n complex en flexibel communicatiesysteem, maar we weten heel weinig over hoe we dat verkregen hebben. Nu blijkt dat chimpansees complexere en coördinerende taken (waarbij cognitieve vaardigheden een vereiste is) kunnen uitvoeren, zijn de wetenschappers een stapje dichter bij het ontrafelen van de evolutie van taal.