China gaat ervan uit dat de Noordelijke IJszee in toekomstige zomers ijsvrij en dus bevaarbaar is. En dat heeft voordelen: de vaarroutes zijn korter, natuurlijke bronnen zijn wellicht toegankelijk en er kan gemakkelijker een samenwerking met de Arctische naties tot stand komen. Maar er zijn ook nadelen.

China bereidt zich langzaam maar zeker voor op een bevaarbare Noordelijke IJszee. Linda Jakobson van het Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) onderzocht de belangen van China in het geval van een bevaarbare Noordelijke Ijszee en benadrukt dat China erop vooruitgaat, maar dat er ook nadelen zijn. Zo kunnen er gemakkelijk spanningen ontstaan. De natuurlijke bronnen spelen hierbij een belangrijke rol.

“De Chinese economie is op buitenlandse handel gebouwd,” legt Jakobson uit. “Bijna de helft van het bruto binnenlands product is gebaseerd op export, dus er is veel te winnen als de vaarroute van Shanghai naar Hamburg elke zomer met 6400 kilometer wordt verkort.” De traditionele route loopt op dit moment via het Suezkanaal en is enorm duur als het gaat om de verzekeringskosten.

De Chinese overheid heeft al extra geld apart gezet om onderzoek te doen naar de Noordelijke IJszee. Ook heeft de regering besloten om een ijsbreker te bouwen. Bovendien wil het land volgens Jakobson een belangrijkere en actievere rol spelen in de Arctic Council.

Als er spanningen ontstaan dan zal dat zeker te maken hebben met wie nu eigenlijk zeggenschap heeft over de Noordelijke IJszee en eventuele grondstoffen. “China benadrukt dat het elk conflict over de soevereiniteit van de poolgebieden in vrede en door dialoog wil oplossen. Tegelijkertijd moedigt Beijing de noordelijke staten aan om de gezamenlijke belangen van de mensheid in de noordpool te overwegen.” Volgens Jakobson is het belangrijk dat China actief betrokken raakt bij de Arctic Council en alle aspecten van de noordpool: van klimaatverandering tot reddingsacties en van commerciële vaarroutes tot onderzoek naar grondstoffen.