China lanceert weer een stukje van de droom

China heeft Shenzhou 8 met succes gelanceerd. Daarmee is weer een stukje van de Chinese droom werkelijkheid geworden.

Het is een oefening. China wil namelijk op korte termijn een eigen ruimtestation bouwen. De technologie en kennis heeft het land wel in huis, maar nu moet het er ook in de praktijk uitkomen.

Koppelen
Om een ruimtestation te bouwen, moet China in de ruimte (on)bemande ruimtevaartuigen of capsules met elkaar kunnen koppelen. Shenzhou 8 is zo’n onbemande capsule en deze wordt bij wijze van proef aan Tiangong 1 gekoppeld: een andere Chinese ruimtecapsule die eerder al in de ruimte werd gebracht.

…China binnenkort ook een bezoekje aan de maan wil brengen?

Lastig
Naar verwachting worden de twee binnen twee dagen aan elkaar gekoppeld. Een lastige opgave: de twee hebben een snelheid van zo’n 28.000 kilometer per uur en mogen natuurlijk niet al te hardhandig met elkaar in botsing komen.

Nog twee
Als de koppeling goed verloopt, gaan er binnenkort nog twee ruimtevaartuigen de lucht in. Deze moeten ook aan andere capsules gekoppeld worden. Eén van de ruimtevaartuigen moet astronauten in de ruimte brengen.

Overigens is met de lancering van Shenzhou 8 ook sprake van een primeur. Aan boord van het ruimtevaartuig bevindt zich namelijk een experiment van Duitse en Chinese onderzoekers. Het gaat om een box met onder meer planten, bacteriën en menselijke kankercellen. De onderzoekers willen achterhalen welke invloed de zwaartekracht op deze organismen en cellen heeft. Het is voor het eerst dat een (deels) buitenlands project met een Shenzhou-ruimtevaartuig de lucht ingaat.

"China's 1st Space Docking Mission to Launch Today With German Experiment Aboard" - Livescience.com
"China's unmanned spacecraft blasts off" - News.discovery.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Horst Frank (via Wikimedia Commons).