Chinese koeien produceren menselijke moedermelk

Chinese wetenschappers zijn erin geslaagd om koeien genetisch aan te passen, waardoor de dieren menselijke moedermelk produceren. De onderzoekers plaatsten genen van mensen in melkkoeien, waardoor de melk qua structuur veranderde.

De wetenschappers hopen dat de speciale melk in de toekomst in winkels verkrijgbaar is. Zij denken dat moedermelk van koeien een beter alternatief is dan kunstmatige zuigelingenvoeding.

Het verschil tussen koeienmelk en moedermelk is dat moedermelk meer belangrijke voedingsstoffen bevat. In moedermelk zit anderhalf keer zoveel lactose (suiker) en een aantal gezonde vetten. Daarnaast ontbreken eiwitten als caseïne, albumine, lactoferrine en lysozym niet. Ook belangrijk: moedermelk bevat verschillende soorten antilichaampjes. Deze antilichaampjes beschermen baby’s tegen infecties.

…borstvoeding jongens slimmer maakt?

Sterke smaak
Volgens professor Ning Li is de speciale melk niet alleen voor baby’s, maar ook voor kinderen en volwassenen. Moedermelk is namelijk net zo veilig als normale melk. “De melk smaakt sterker dan normale melk”, beweert Li. “Het duurt nog zeker tien jaar voordat mensen moedermelk in de winkel kunnen kopen.”

Kudde
De Chinese wetenschappers melden dat zo’n 300 koeien genetisch zijn aangepast om moedermelk te produceren. Deze kudde moet de komende jaren flink groeien.