Wetenschappers willen dat fastfoodketens hun vette hap voortaan vergezeld laten gaan door een cholesterolverlagend pilletje. De klant die zich dagelijks aan fastfood te buiten gaat en ook dagelijks zo’n pilletje slikt, blijft zo hopelijk veel gezondheidsproblemen bespaard. En duur is het niet: het pilletje kost net zoveel als een zakje ketchup.

Wetenschapper Darrel Francis en zijn collega’s doen hun plan in het Amerikaanse blad Journal of Cardiology uit de doeken. Ze vergelijken hun voorstel met het advies dat rokers en bestuurders krijgen. De eerste groep wordt aangeraden om filters te gebruiken en de tweede groep moet de gordel om. Zo is het met het pilletje eigenlijk ook: voor uw eigen bestwil.

Experiment
Middels een experiment toonden de wetenschappers aan dat hun voorstel nog niet zo gek is. Ze namen de gegevens van 43.000 mensen en bestudeerden deze om te achterhalen of de pilletjes het effect van fastfood kunnen tegengaan. Ze ontdekten dat het werkt. Wanneer mensen dagelijks een kleine milkshake en een cheeseburger met een gewicht van 200 gram naar binnen werken dan heeft dat mits zij het pilletje slikken, geen gevolgen voor hun hart en bloedvaten.

Pil
De onderzoekers benadrukken dat het natuurlijk nog gezonder is om niet elke dag fastfood te eten, maar voor wie dat geen optie is, is er het pilletje. Voor mensen die zich één keer per jaar aan fastfood vergrijpen, heeft het medicijn overigens weinig zin. De onderzoekers pleiten voor het gebruik van statine, een cholesterolverlagend medicijn. De lage dosering statine is gewoon bij de apotheek verkrijgbaar en zou ook zeer geschikt zijn voor bij uw cheeseburger.

Niet enthousiast
Lang niet iedereen is enthousiast over het voorstel van de wetenschappers. Sommigen benadrukken dat de dagelijkse cheeseburger niet alleen het cholesterolgehalte opkrikt, maar ook nog andere gevolgen voor de gezondheid heeft. Bijvoorbeeld overgewicht of een hoge bloeddruk door de grote hoeveelheid zout. “Statines zijn belangrijke medicijnen voor mensen met een hartziekte of mensen die daar een grote kans op lopen,” meent professor Peter Weissberg. “Het is geen magisch tabletje.”

Het is bovendien de vraag of fastfood-ketens wel op de pil zitten te wachten. En dan hebben we het nog niet eens over de consumenten die met het ronde pilletje op het bord wel heel erg geconfronteerd worden met hun slechte gewoontes.