Kinderen uit groep 8 weten te weinig over geschiedenis. Dit blijkt uit een onderzoek van het Instituut voor Toetsontwikkeling Cito. Leerlingen uit groep 8 weten minder over geschiedenis dan in 2000, ondanks de vele vernieuwingen in het geschiedenisonderwijs. Kinderen weten vooral minder over de oudheid en de middeleeuwen. Wel kunnen ze historische gebeurtenissen beter plaatsen.

“Dit peilingonderzoek werd in 2008 gehouden,” schrijft Cito in een artikel dat donderdag werd gepubliceerd. “Een positief punt is dat leerlingen historische gebeurtenissen beter kunnen plaatsen. Maar andere zaken weten ze dan weer niet, bijvoorbeeld dat de ziekte de pest berucht was in de middeleeuwen.”

Ook het aantal uren per week die besteed worden aan geschiedenislessen is achteruitgegaan, namelijk met tien minuten. “De meeste leraren geven aan te weinig tijd te hebben om de lessen goed voor te bereiden naast de bestaande taken die ze al hebben,” aldus Cito.

In 2000 werd al een dergelijk onderzoek gehouden, maar toen was de kennis van de leerlingen over de prehistorie tot de 20e eeuw stukken beter. Mogelijk is geschiedenis niet meer zo ‘in’ bij kinderen als vroeger, en moet er dringend gewerkt worden aan een oplossing.

Wat vindt u van deze verandering? Moeten er meer geschiedenislessen worden doorgevoerd of is het beter dat scholen zich focussen op andere leergebieden?