CO2-uitstoot is sinds de dino’s rondliepen nog nooit zo hoog geweest

Nog nooit eerder in de geschiedenis van de aarde werd er zoveel CO2 uitgestoten als nu. Volgens de Amerikaanse onderzoekers bevinden we ons op dit moment in onbekende wateren.

Mensen stoten op dit moment tien keer sneller CO2 uit dan tijdens elke andere periode in de afgelopen 66 miljoen jaar. Dat zeggen onderzoekers van de University of Hawai’i. Het onderzoek werd gepubliceerd in Nature Geoscience. De onderzoekers onderzochten de chemische en biologische deeltjes in sedimenten van oceanen.

Met deze boot werd onderzoek gedaan naar de sedimenten van oceanen. Credits: International Ocean Discovery Program (IODP)
Met deze boot werd onderzoek gedaan naar de diepzee sedimenten. Credits: International Ocean Discovery Program (IODP)

PETM
De wetenschappers bekeken de ontwikkelingen in de Paleocene-Eocene Thermal Maximum (PETM), een periode zo’n 56 miljoen jaar geleden, toen de aarde voor het laatst een enorme klimaatverandering doormaakte. De aarde warmde toen in korte tijd 6 graden op. “Tot dusver dachten we dat tijdens de PETM de meeste CO2 werd uitgestoten in de afgelopen miljoenen jaren,” zegt onderzoeker Richard Zeebe.

“Het is lastig voorspellingen te doen over de toekomst omdat we geen goede vergelijkingen meer hebben met het verleden”

CO2-uitstoot
Maar dat record blijkt nu verbroken te zijn. De snelheid waarmee er tijdens de PETM CO2 werd uitgestoten, blijkt namelijk vele malen kleiner te zijn dan de huidige uitstoot die door mensen wordt veroorzaakt. De meeste CO2 werd in 2014 uitgestoten. 37 miljard ton kwam er dat jaar in de atmosfeer terecht. De onderzoekers schatten de maximale CO2-uitstoot gedurende de PETM op iets minder dan 4 miljard ton. Dat is maar een tiende van wat we op dit moment uitstoten.

Onbekende wateren
Het klimaatsysteem is erg complex, waardoor we niet weten wat de gevolgen zijn van hoge CO2-uitstoot. “Onze uitstoot is ongekend hoog,” zegt Zeebe. “Het is daardoor lastig om voorspellingen te doen over de toekomst. We hebben geen goede vergelijkingen meer met het verleden.” Hierdoor bevinden we ons op dit moment volgens de onderzoekers in onbekende wateren.

Zeebe en zijn collega’s gaan door met het bestuderen van de PETM. Zo willen ze gaan onderzoeken hoe ernstig de verzuring van de oceaan was tijdens de PETM en welke impact dat had op bepaalde organismes. Dit kan meer inzicht geven over wat ons te wachten staat in de toekomst als de aarde blijft opwarmen.

"Human carbon release rate is unprecedented in the past 66 million years of Earth's history" - University of Hawaiʻi