Colombiaans natuurgebied is het meest onvervangbaar

bedreigd1

Welk stukje aarde moeten we proberen te redden? Als het aan de internationale unie voor natuurbescherming (IUCN) ligt, is het meest onvervangbare natuurgebied het Sierra Nevada de Santa Marta-park in Colombia. Het IUCN publiceert vandaag een lijst met 78 gebieden in 34 landen die cruciaal zijn voor het voortbestaan van soorten.

De bedreigde Laysaneend
Maar waarom nu juist het Sierra Nevada de Santa Marta-park? In dit gebied leven bedreigde soorten die nergens anders ter wereld voorkomen, zoals meerdere soorten kolibries. Zij zouden uitsterven als het natuurpark met de grond gelijk wordt gemaakt. Toch staan het Sierra Nevada de Santa Marta-park en andere belangrijke natuurgebieden nog niet op de Werelderfgoedlijst. “Toevoeging aan de lijst voor het Werelderfgoed zou enorm kunnen bijdragen aan de bescherming van de unieke biodiversiteit in deze gebieden,” vindt wetenschapper Soizic Le Saout.

In het persbericht noemt het IUCN meer bedreigde diersoorten, zoals de Laysaneend (Anas laysanensis). Deze eend komt alleen nog op de Hawaïaanse eilanden voor. En wat te denken van dertien amfibieën die alleen in het Canaima-park in Venezuela te vinden zijn?

Van de ruim 600 soorten vogels, amfibieën en zoogdieren die in de 78 gebieden op de lijst leven, wordt de helft met uitsterven bedreigd. Goed management is daarom van groot belang. “Daar schort het helaas nogal eens aan, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geld wordt vrijgemaakt”, vindt Simon Stuart van IUCN. “Deze lijst helpt om prioriteiten te bepalen.”

bedreigd2

De meeste onvervangbare natuurgebieden bevinden zich in Midden en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Er staat niet één Europees natuurgebied op de lijst, zoals op bovenstaande kaart te zien is.

Het IUCN publiceert met enige regelmaat lijsten met bedreigde soorten en gebieden. In juli maakte de unie bekend dat meer dan 20.000 dieren en planten met uitsterven worden bedreigd. Voor sommige soorten was het helaas al te laat. Zo zijn er het afgelopen jaar drie diersoorten uitgestorven, namelijk een tandkarper (Cyprinodon arcuatus), een hagedis (Chioninia coctei) en een zoetwatergarnaal (Macrobrachium leptodactylus).

Benieuwd naar de status van verschillende natuurgebieden? Neem een kijkje op de website van Protected Area Irreplaceability.

Persbericht IUCN