In de toekomst communiceren auto’s met elkaar. Ze geven de positie aan elkaar door, de snelheid, maar ook de richting. Tevens communiceren auto’s met verkeerslichten en andere infrastructuren. Nooit meer in de file, nooit meer een botsing en nooit meer wachten op het rode licht. De perfecte wereld?

Het grote voordeel van ‘pratende’ auto’s is dat autorijden plezieriger wordt voor een bestuurder. Hij krijgt een seintje wanneer een auto plotseling op de rem trapt, zodat de bestuurder in een fractie van een seconde zijn eigen snelheid kan aanpassen. En reageert hij niet snel genoeg? Dan kiest de auto er zelf voor om af te remmen.

Een andere mogelijkheid is dat auto’s met verkeerslichten communiceren. De verkeerslichten geven een adviessnelheid door aan automobilisten. Wanneer bestuuders er voor kiezen om dit advies op te volgen, dan komt hij onderweg alleen maar groene verkeerslichten tegen. Des te meer auto’s in een groene golf terecht komen, des te veiliger wordt het verkeer. Tevens kan de reistijd en de uitstoot van CO2 worden verminderd.

Big Brother on wheels
Dr. Frank Kargl van de Universiteit Twente verwacht dat dit soort systemen in de tweede helft van dit decennium op de markt komen. Belangrijk is dat de verbinding goed is beveiligd. “Anders kan het bijvoorbeeld gebeuren dat hackers auto’s kunnen laten verongelukken door onjuiste informatie te verzenden”, legt Kargl uit. “Ook is het belangrijk om te zorgen dat de privacy van gebruikers is gewaarborgd als je geen ‘big brother on wheels’ wilt scheppen.”

2014
Om de veiligheid en privacy te waarborgen werkt een Europees consortium van bedrijven en kennisinstellingen aan een nieuwe standaard. Het consortium ontving onlangs 3,85 miljoen euro voor dit project, waarvan ruim 800.000 euro naar de Universiteit Twente gaat. Het project loopt tot eind 2014. Daarna kan het nieuwe, beveiligde systeem hopelijk in de praktijk worden toegepast.