super-mario-bros

Levels in Super Mario-spellen worden op de tekentafel bedacht, maar in de toekomst kan dit veranderen. Amerikaanse wetenschappers hebben een computersysteem gebouwd, dat zelfstandig Super Mario-levels kan bouwen.

De computer bekeek video’s van Super Mario-levels op YouTube en leerde zo de relatie tussen het speelterrein en elementen (pijpen, munten, blokjes en Goomba’s) kennen. Het computerprogramma focuste zich vooral op levels met een hoog interactiepercentage. Dit zijn gebieden waar spelers meer tijd nemen om munten te verzamelen of om een bepaalde uitdaging te voltooien. Vervolgens bleek het computersysteem in staat om honderden nieuwe levels te creëren.

Het lijkt makkelijk voor een computer om een Super Mario-level te bouwen, maar schijn bedriegt. Zo moet het personage – Mario of Luigi – in staat zijn om een level uit te spelen. Dit betekent dat een ravijn in het spel een maximale breedte mag hebben, anders verschijnt na iedere sprong ‘Game Over’ in beeld. Daarnaast groeit er wel gras op de grond, maar niet op een pijp, anders kan Mario deze pijp niet in om ondergrondse werelden te verkennen.

Super Mario Maker
Nintendo werkt aan een nieuw spel: Super Mario Maker. In deze game – die eind dit jaar verschijnt – kunnen gebruikers zelf Super Mario-levels tekenen. Daarnaast kunnen spelers levels van anderen downloaden en spelen.

334 levels
In totaal zijn er 151 levels gemaakt op basis van zeventien voorbeelden uit het originele Super Mario Bros.-spel, dat in 1985 verscheen. De output steeg naar 334 levels toen het algoritme iets minder scherp werd afgesteld. “De computergegenereerde levels zijn speelbaar en lijken op de oorspronkelijke levels”, vertelt hoofdonderzoeker Matthew Guzdial.

Andere genres
Dit is de eerste keer dat gameplayvideo’s zijn gebruikt om automatisch Super Mario-levels te maken. Mogelijk kan deze techniek ook gebruikt worden om levels of werelden in andere genres te creëren, zoals in sportgames, RPG’s en shooters.