PSYCHOLOGIE  Ze verschijnen slechts enkele seconden op het scherm, maar toch weten pop-up advertenties het bloed onder onze nagels vandaan te halen. En dat is niet zo gek, want pop-ups zorgen ervoor dat de concentratie verdwijnt en dat het werktempo keldert. Weg met pop-ups?

Pop-ups verstoren de mentale processen, waardoor geconcentreerd doorwerken niet meer gaat. Experts van het Economic & Social Research Council hebben aangetoond dat het langer dan normaal duurt om zeven simpele taken uit te voeren als personen worden geconfronteerd met irritante pop-ups.

“Door de onderbreking van onze cognitieve focus, weten mensen niet meer wat ze aan het doen zijn. Dit moet eerst hersteld worden, voordat mensen op volle snelheid doorgaan met hun werkzaamheden”, vertelt dr. Helen Hodgetts, een van de onderzoekers van de Cardiff Universiteit. Zij en haar collega professor Dylan Jones toonden aan dat zelfs een onderbreking van vijf seconden genoeg is om het werktempo te verstoren.

Tijdens de experimenten moesten de deelnemers simpele taken uitvoeren. “In het echte leven zijn taken vaak gecompliceerder”, meent Hodgetts. “De schade die een pop-up dan aanricht is waarschijnlijk veel groter, aangezien het bij moeilijke taken nog langer duurt om het hoge werktempo op te pakken.”

Volgens het team moeten pop-ups kleiner worden en op minder storende plekken verschijnen. Aan de andere kant: verdienen websites dan nog wel genoeg geld?